logotype
image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7

www.partaj.cz je prostě nejlepší

VAZ 2105 VFTS (na věčné časy)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

divočák z Togliati aneb skočíme dále a radostněji

odjezd z rodinného oběda v hostinci opodál

 

VAZ 2105 VFTS se vyskytoval ve dvou evolucích. První měla čtyřstupňovou převodovku a víka i dveře z ocelových plechů. Druhá pak disponovala pětistupňovou převodovkou a víka motorového prostoru, kufru a všechny 4 dveře byly z hliníkového plechu. Jednotlivé homologace se nesměly kombinovat.

Již v roce 1984 se objevily tyto vozy v našem mistrovsví, základní stavbu provedl Metalex. V nejlepší kondici se ale vyskytovaly ve stáji Agroteam Slušovice, kde se na doladění podílel pečlivý a zkušený vývojář, mechanik a jezdec Václav Blahna. Motor vypiplal M. Vodseďálek na 158 koní. Kvalitní vůz měl také Miroslav Lang. Vývoj ale pokračoval.
Kvalitativně vyšší verze 2105-2 (druhá evoluce) měla u nás premiéru v rukách Václava Blahny na Rallye Sklo Union Teplice v roce 1986. Na jejím vývoji měl Václav Blahna velký podíl, protože ji připravoval ve spolupráci s Brunza Tuning. Pro okruhové závody dovedl vůz k dokonalosti závodník a motorář Petr Kreibich. Vpředu podélně uložený čtyřválec s rozvodem OHC má vrtání x zdvih 79,5 x 80 mm a objem motoru 1588 ccm. Okruhový Kreibichův motor šel až na vrtání 79,6 a tím objem 1592,5 ccm. Stupeň komprese pro rally 11 - 11,5 a pro okruhy 12. Používány byly dva dvojité karburátory Weber 45. Závodní vačka měla časování 330/320°, zvětšené ventily průměry: sací 39,5 mm, výfukové 34,5 mm.

Standardně byl motor při stupni komprese 11,5:1 laděn na 160 k při 7000 ot./min, kroutící moment 164,8 Nm při 5500 ot./min. Okruhová verze sk. B z roku 1986 měla až 180 koní, ale to už šlo na vrub životnosti. Vůz měl 780 kg, zrychloval z 0-100 km/h za 8,4 s a jel hodně přes 200 km/h. zdroj: část textu www.foltyn.cz, snimky Rally Bohemia

Poznámka: Karoserie: sedan fiat 124 vzor Togliati Motor: řadový čtyřválec s pevným uspořádáním (tzv. ingot), proměnné časování poruch Max. rychlost přes 200km/h dle převodů

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech