logotype
image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7

www.partaj.cz je prostě nejlepší

IKARUS 280 (SILVESTR)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Čabajka sport-line

foto: www.ikarusy.net

 

Tento model sportovního vozu jistě netřeba vícero představovat. Již při pohledu na nadčasovou karoserii z dílny světoznámého designera Hortyho Hödmoszvaszaharelyho je jasné, že tento skvost mezi maďarskými supersporty se brzy po uvedení na trh v roce 1973 stal doslova bestsellerem. Vozy byly běžně dostupné i na našem trhu a to především díky zdejšímu zastoupení PZO Mogurt Budapest. Na úvodním snímku vidíme typ rychlostní třídy do 177 km/h zde v barvách závodní stáje Gárage Katscherow.

Pojďme si nyní trochu představit tento nevšední stroj. Moderně řešená pontonová karoserie kompaktních tvarů spočívá na podvozku tvořeném centrálním kmenem typu dub 917/08 s pomocným rozvětvením. Tato masívní konstrukce je zárukou dobrého komfortu jak pilota, tak i jeho navigátorů, kterých se do přísně anatomických sedaček vtěsná až 41. Za přehledným kokpitem je ve střední části vozu umístěna tzv. harmonika čili popraskaná guma kryjící spojovací kloub se zadní částí vozu. Výhodou tohoto rafinovaného řešení je možnost dokonalého zatrasení závodní tratě celým vozem, jelikož zadní část podvozku je libovolně natáčitelná (Ikarusův patent 4WS) Odpružení jen řešeno močovými měchýří navigátorů, které je třeba před jízdou řádně natlakovat.

Pod podlahou hřímá robustní šestiválec typu boxer řady Rába D10, jehož okouzlující zvuk ve spojení s křupáním šestikvaltu Czepel nenechá žádného kolemjdoucího na pochybách, že v oblacích dýmu valících se z laděného výfuku, zahlédl cosi mimořádného. Chvála jízdních vlastností (zvláště v kopci) tohoto speciálu by byla nošením dříví do lesa, stejně tak jako ódy na jeho spolehlivost či dobré vytápění kokpitu.

Ikarusy 280 kralovaly na našich tratích v osmdesátých a devadesátých let. Jejich burácivý zvuk při stoupání na prosecké estakádě či Kukulovou ulicí i spanilé jízdy noční Prahou na lince č. 505 ještě dlouho zůstanou v našich myslích...Dodnes jich ještě pěkné houfy jezdí v Havaně či Kábulu případně také u DPTK (Dopravní Podnik Titova Korenica)

na dalším snímku oblíbený model s výrazným znakem výrobce na masce chladiče

praktická ukázka funkčnosti zmiňovaného systému 4WS

když praskne měchýř...

dynamický snímek plný napětí z boxů (kde to má kurva vostřikovač?!)

prostorný kokpit se satelitní radiostanicí nahoře vpravo

 

Poznámka: Na závěr roku pořádný čardáš. POZOR!!! tento článek se zobrazuje pouze u příležitosti významných státních svátků!!!! Technické podrobnosti uvnitř článku!!!

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech