logotype

Alfa Romeo Spider (Duetto) (1966-1994)

Italský spider.

Zní to jako přehánění, když se o 40 let starém autě řekne, že je stále moderní, ale faktem zůstává, že původní Alfa Romeo Spider díky svým vysoce nadčasovým liniím a několika modernizacím s úspěchem vytrvala na trhu až do roku 1995.

Spider, postavený na mechanickém a podvozkovém základě Alfy Giulia , byl poprvé představen v roce 1966. Byl osazen motorem o objemu 1,6 l s výkonem 125 koní. Zpočátku vůz nesl název „Duetto“, který však musel být po dvou letech změněn na „Spider“, vzhledem k tomu, že Duetto byla i dobrá italská sušenka. Za další dva roky následovalo rozšíření modelové řady v podobě nových modelů 1750 Veloce a 1300 Junior. První z nich měl objem 1 779 ccm, širší rozchod kol a větší ráfky, posilovač brzd, volant z leštěného dřeva a zpětné zrcátko umístěné na dveřích místo na blatníku. Spider 1300 Junior se prodával zacenu sníženou o 500 000 lir, tedy za částku, za kterou bylo k mání původní Duetto.Rozdíl oproti základnímu modelu spočíval v absenci posilovače brzd, zapalovače, plastových krytů předních světel a v poněkud méně uspokojivě řešené stahovací střeše. Přes tyto nedostatky si dokázalJunior získat řadu příznivců díky své příznivé ceně.

V roce 1969 se designéři od Pininfariny rozhodli „useknout“ zadek a zvětšit sklon předního skla. Upravena byla rovněž přední mřížka. Přístrojová deska dostala nové čalounění a uspořádání přístrojů, na přání byly k dispozici opěrky hlavy, inovace se dotkla i vnitřních klik dveří a dalších detailů. V roce 1971 byl Spider 1750 Veloce nahrazen Spiderem 2000 Veloce, s motorem o objemu1 962 ccm a výkonu 130 koní. Na přání se dodávala litá hliníková kola a diferenciál s omezenou svorností. V následujícím roce došlo v rámci racionalizačních opatření uvnitř Alfy Romeo k omezení výkonových charakteristik a snížení spotřeby jednotlivých modelů. Pro modely Berlinetta, GTV a Spider nyní existovala shodná paleta pohonných jednotek. Výkon Spideru 1600 tak rázem klesl ze 110 na 104 k, u modelu 2000 ze 130 na 128 koní.

V roce 1978 byla zastavena výroba verze 1300 Junior,model 1600 byl o dva roky později standardizován s typem 2000.

V roce 1983 tak nastal čas pro další významnější inovaci. Definitivně zmizely plastové kryty předních světel, inovována byla přední maska a na zadní čelo se nastěhoval ohyzdný spoiler z černého plastu, který spolu s novými většími plastovými nárazníky, novými zpětnými zrcátky a zadními skupinovými svítilnami dodal vozu poněkud američtější vzhled. Motor byl vybaven vstřikováním.

Přes další drobné změny vzhledu v roce 1986 vývoj dospěl do roku 1990, kdy došlo k posledním větším inovacím. Dvoulitrový motor dostal nové elektronické vstřikováníBosch, k dispozici již také katalyzátor. Vůz dostal opět nové větší nárazníky v barvě laku a nové zadní svítilny, drobnými změnami prošel interiér. V roce 1992 byla zastavena výroba modelu 1600 a v roce 1995 byl představen zcela nový Spider, ale to už je jiná historie…

původní Duetto s kulatou zádí

model 1600 opět ještě s něžným pozadím

další generace a ostrý zásek

tentýž model ještě se zakrytými světlomety

model 83'

model 90'

stylový interiér

 

Technické údaje: Druh karoserie: dvousedadlový kabriolet Motor: řadový čtyřválec 1300/1570/1750/1962 ccm se vstřikováním / karburátory Výkon: 87 - 131k při 6000 ot/min Náhon: na zadní nápravu Převodovka: manuální pětistupňová Odpružení a zavěšení: vinuté pružiny, vpředu horní a dolní ramena, vzadu výkyvné polonápravy s diagonálními rameny Brzdy: přední i zadní kotoučové, posilovač Maximální rychlost: 170 - 195km/h Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s (2,0l) Spotřeba: 8,8 l/100 km Vyrobeno: 82 500 ks

2018  PARTAJ - Magazín o klasických autech