logotype

Austin Healey 100 (1953-1956)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Anglický plnokrevník

Firma Donald Healey Motor Company vznikla v roce 1946 a specializovala se na malosériové sportovní vozy jako Westland a Silverstone. Její majitel Donald Healey si všiml, že na trhu chybí vůz, který by vyplnil mezeru mezi nabídkou MG a Jaguaru a rozhodl se tedy vyrobit prototyp vozu Healey 100, který by do mezery na trhu přesně zapadal. Poháněn byl řadovým čtyřválcem s objemem 2,6l z Austinu A90. Jméno Healey 100 dostal podle podle schopnosti pokořit rychlost 100 mil za hodinu, tedy přibližně 160 km/h.

 

V roce 1952 přivezl Healey prototyp na londýnskou Earls Court Motor Show, kde si jej ještě před otevřením výstavy veřejnosti všiml Leonard Lord od Austinu. Healey 100 se mu nejen zamlouval, ale i zároveň výborně hodil do vlastní nabídky. Přes noc se tak zrodila dohoda o spolupráci a veřejnosti byl prototyp již představen pod jménem Austin Healey 100. Na výstavě zaznamenal velký úspěch a bylo tedy vyrobeno několik dalších vozů, s nimiž Healey jezdil po Spojených státech a sbíral objednávky, zatímco Austin připravoval výrobu v Longbridgi na plánovaných 200 vozů měsíčně.

První sériové vozy, také známé pod označeím BN1 nebo 100-4, začaly brány továrny opouštět v květnu 1953. Díky tomu, že motoristický tisk přijal Austin Healey 100 velmi dobře a ten navíc slavil úspěchy i v závodech jako Mille Miglia, Le Mans nebo Carrera Pan Americana, o další objednávky nebyla nouze.

V roce 1955 přišla na trh inovovaná verze BN2 s většími brzdovými bubny a čtyřstupňovou převodovkou s rychloběhem.

Kromě toho bylo v Healeyho továrně ve Warwicku vyrobeno i 55 soutěžních vozů pod označením 100S, určených pro závody, vývoj a marketingové účely. Od standardních stovek se lišily kotoučovými brzdami na všech kolech, sníženou hlavou a dalšími úpravami motoru, hliníkovou karosérií bez krytu motoru a nárazníků, a většinou dvoubarevným modro-bílým lakováním. Výsledkem byl odlehčený vůz jež byl s motorem o výkonu 132k při 4700 ot/min schopen zrychlovat z 0 na 100 km/h za 7,8s a dosahovat maximální rychlosti 192 km/h.

Pro soukromé majitele, kteří měli potřebu si s vozem zazávodit jen občas, byl od roku 1955 v nabídce i model 100M, který vycházel z typu BN2, ale měl větší karburátory, jiný rozdělovač a výkon motoru zvýšen na 110k.

Bylo vyrobeno celkem 10 688 vozů BN1, 3 924 BN2, 55 vozů 100S a 1100 ve specifikaci 100M.

 

 

 

 

 

 

 

Technické údaje: Karoserie: dvoumístný roadster s motorem vpředu Konstrukce: karoserie na žebřinovém rámu Motor: řadový čtyřválec OHV 2660 ccm se dvěma karburátory SU H4 Výkon: 90k při 4000 ot/min Točivý moment: 195Nm při 2500 ot/min Převodovka: čtyřstupňová manuální s rychloběhem Odpružení/zavěšení: vpředu nezávislé s vinutými pružinami, trojúhelníková ramena, vzadu půleliptická listová pera, pákové tlumiče Náhon: na zadní kola Brzdy: bubnové na všech kolech Rozměry d x š x v: 3848 x 1524 x 1244 mm Rozvor: 2286 mm Maximální rychlost: přes 166 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s Čtvrt míle: 17,5 s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech