logotype

Bentley Mk VI (1946-1952)

První Bentley / Rolls-Royce v historii, který jste si mohli objednat i s tovární karosérií

Tenhle je ovšem karosovaný Mullinerem a patrně jediný v Čechách

Po druhé světové válce musel být závod v Crewe, kde se vyráběly letecké motory, nejdříve přestavěn na automobilový, aby se zde v roce 1946 mohla rozeběhnout výroba luxusních vozidel, zpočátku Bentley Mark VI a teprve 23. října téhož roku odtud vyjel mechanicky identický první Rolls-Royce Silver Wraith. První poválečný Bentley byl zpočátku určen pro americký trh, ale během několika let se stal obchodně nejúspěšnějším automobilem slavné značky. Ačkoliv byl poprvé dodáván se standardní karosérií z lisovaných plechů, tak pětinu nástaveb vytvořily renomované firmy, jako v tomto případě britská karosárna H. J. Mulliner, dále Park Ward, James Young a jiné.

Automobil poháněl řadový kapalinou chlazený šestiválec 4257 ccm se sedmkrát uloženým klikovým hřídelem, složitě konstruovanou hlavu válců typu F. Sací ventily měly uspořádání OHV, výfukové ventily uspořádání SV. Přitom šlo o konstrukci pocházející z předválečných let. Blok motoru a kliková skříň tvořily jeden celek, dynamo a vodní čerpadlo poháněl klínový řemen namísto dosud obvyklého ozubeného kola. Výkon motoru je odhadován na zhruba 100 kW, neboť výrobce nikdy přesný výkon neudával. (v prospektech bylo psáno „dostačující“) Umožňoval největší rychlost 150 km/h.
Převodovka měla čtyři stupně, z nichž první nebyl synchronizován. Nebyl to velký nedostatek, neboť vůz bylo možno velmi dobře rozjet i na druhý převodový stupeň. Od roku 1952 si mohl zákazník objednat samočinnou převodovku.

Brzdy byly posíleny: na předních kolech byly hydraulické, na zadních mechanické.

Přední kola byla nezávisle zavěšena na trojúhelníkových ramenech a odpružena vinutými pružinami. Zadní kola na pevné nápravě jsou odpružena podélnými listovými pružinami.

Tento vůz se řídí velice příjemně. Za volantem vám dodá pocit majestátnosti, dlouhá kapota s chromovaným znakem dává punc výjimečnosti. Motor je tichý a dává o sobě vědět až při výraznějším sešlápnutí plynu. Řadicí páka je nezvykle na pravé straně u dveří, to aby nepřekážela uprostřed vozu. Volba převodových stupňů je přesná, v reálu stačí používat stupně 2 a 4. Motor je natolik silný, že není důvod míchat kvalty jako u slabších kubatur. Jak již bylo napsáno v technickém popisu, brzdy jsou na svojí dobu opravdu dobré, vzhledem k hmotnosti automobilu jsou dostatečné, avšak do dnešního provozu s moderními automobily musíte jezdit stále opatrně a předvídat situaci, aby byla možnost vždy včas zastavit.

Volant má větší průměr z důvodu snadnější manipulace s vozem na místě, uprostřed věnce jsou ovládací páčky na sytič, ruční plyn, nastavení komfortu jízdy (hard nebo soft) a veliké chromové tlačítko klaksonu. Zvuk má opravdu úžasný přesně odpovídající ke stylu vozu.

Interiér vozu je perfektní, čalounění v kůži, obložení přístrojové desky a lišty dveří z perfektně vyleštěného ušlechtilého dřeva, účinné topení, užitečné lampičky i popelníky, autorádio a hlavně velice pohodlná sedadla jak zadní tak i přední.
Nastupování do vozu je bez problémů díky masivním dveřím, které se vyklápějí do úhlu 90 stupňů.

Kufr je poměrně veliký, horní část je určena pro zavazadla a opatřena koženou roletou, spodní část je určena pro rezervní kolo a nářadí. Na vyklopeném víku kufru jsou připraveny ještě chromované držáky, pro případ dalšího zavazadla, v tu dobu používaného velikého proutěného koše (kufru), zajištěného koženými řemeny.

Celý automobil byl postaven tak, aby měl minimum zásahů do své spolehlivosti po celou dobu životnosti. V případě poruchy byly automobily odváženy naložené pod plachtou, aby nikdo neviděl, že zrovna vůz Bentley nebo Rolls-Royce mají problém. Za celou dobu vlastnění zde v ČR, vůz neměl žádnou technickou závadu, kromě výměny svíček a spojky.

Je to opravdu majestátní automobil a je radost ho nejenom vlastnit, ale také řídit.

Řidič s funkcí "follow me home and drink with me all the night" je součástí příplatkové výbavy

Pozornému čtenáři jistě neunikne ne zcela obvyklé umístění řadicí páky

 

Poznámka: Bentley Mk VI Mulliner - Karoserie: čtyřmístná limuzína s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec OHV/SV o obsahu 4257 ccm, od roku 1951 o obsahu 4566 ccm, se dvěma karburátory SU Výkon: 4,25l - 132k, 4,5l - 158k Náhon: na zadní kola Brzdy: bubnové s posilovačem na všech kolech Převodovka: čtyřstupňová manuální nebo automatická Rozvor: 3048mm Hmotnost: cca 1850 kg Maximální rychlost: 140 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech