logotype

Bugatti Type 35 (1924-1931)

Skvostný závodní speciál z dílny Ettore Bugattiho

Ettore Bugatti se narodil v Miláně v roce 1881 do rodiny umělce a návrháře nábytku Carla Bugattiho.

 

Svůj první vůz navrhl už v devatenácti letech a v roce 1901 za něj dostal ocenění na milánském obchodním veletrhu. Tento vůz byl prodán Baronu de Dietrichovi z Niederbronnu, který jej začal sponzorovat a vznikla tak první série vozů známých jako De Dietrichovy Bugatti. V krátké době si Bugatti udělal velmi dobré jméno a ve svých 25-ti letech se stal hlavním inženýrem ve firmě Deutz. O pár let později se pokusil osamostatnit a v roce 1909 navrhl vůz poháněný čtyřválcovou čtrnáctistovkou a předvedl ji na pařížské motorshow, kde získal objednávky na další produkci.

Po skončení Druhé světové války Bugatti pokračoval ve stavbě soutěžních vozů a s týmem pěti vozů se zúčastnil v roce 1921 Voiturette GP v Brescii, kde obsadil první čtyři místa. To způsobilo velký úspěch modelu z Brescii a Bugatti si tak získal renomé jako konstruktér vozů pro soukromé závodníky. Postupem času ale začal být tento vůz na závodním poli porážen novějšími přeplňovanými vozy konkurenčních značek.

V roce 1924 tedy Bugatti navrhl a zkonstruoval vůz, který z něj udělal legendu - Bugatti Type 35. Tento výtečný závodní vůz se vyznačoval nejen skvělými jízdními vlastnostmi, výbornými osmiválcovými motory a špičkovým zpracováním, ale na rozdíl od konkurenčních vozů i nádhernou karosérií. Tu bylo možno doplnit světly a blatníky a hned se z něj stal na pohled vcelku standardní sportovní vůz pro bohaté.

Bugatti nabízel soukromým závodníkům hned několik výkonových verzí. Standardní Type 35 byl poháněn dvoulitrovým řadovým osmiválcem SOHC se třemi ventily na válec a výkonem 95k. V roce 1926 se objevil v nabídce Type 35B s motorem 2,3l a kompresorem Roots, s nímž dosahoval výkonu 140k. Dalšími změnami, podle nichž jej lze snadno identifikovat, byl rozměrnější a více dopředu posunutý chladič. Zcela identicky vypadal i opět kompresorem Roots přeplňovaný Type 35C, který disponoval výkonem 125k. Motor modelu Type 35T měl atmosférický osmiválec o obsahu 2,3l. Kromě těchto modelů existovaly i levnější varianty Type 37 a 39, které vypadaly prakticky identicky, ale byly poháněny jednoduššími motory. U Type 37 to byl řadový čtyřválec s obsahem 1496 ccm, výkonem 60 až 90k a maximální rychlostí okolo 150 km/h. Type 39 byl poháněn atmosférickými nebo přeplňovanými řadovými osmiválci o obsahu 1493 ccm, jež dosahovaly výkonu 80 - 120k. Vozy měly čtyřstupňovou převodovku, velmi strmé řízení a bubnové brzdy s vyrovnávacím systémem pro stejnoměrný brzdný účinek na všech kolech.

V letech 1927 až 1931 modré vozy Bugatti dominovaly závodní scéně a staly se jedním z nejúspěšnějších soutěžních vozů všech dob. Na modelu Type 35 vyrostly světové hvězdy jako Dreyfus, vítěz Grand Prix Monaka v roce 1929 William Grover Williams a Louis Chiron. U nás nejznámější osobností soutěžící s vozy Bugatti Type 35 byla Eliška Junková, mezi jejíž obrovské úspěchy patřilo páté místo v závodě Targa Florio v roce 1928.

Celkem bylo vyrobeno přibližně 400 vozů Bugatti Type 35 v různých modifikacích a k nám se jich dostalo přibližně 15.

 

Technické údaje: Bugatti Type 35B - Karoserie: dvoumístná otevřená s motorem vpředu Motor: přeplňovaný řadový osmiválec SOHC o obsahu 2261 ccm s karburátorem Solex (Verze 35 a 35C 1991 ccm) Výkon: 140k při 5000 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: lanky ovládané bubnové na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š: 3680 x 1320 mm Rozvor: 2400 mm Hmotnost: 750 kg Maximální rychlost: 201 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 7s

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech