logotype

Chevrolet Corvair (1960-1969)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Auto s nejzákeřnějšími jízdními vlastnostmi na světě.

Chevrolet Corvair byl vůz, který budil rozruch především svojí, do té doby na americkém trhu nevídanou, koncepcí s motorem vzadu (dříve pouze Tucker Torpedo). Stejně jako Ford Falcon, Studebaker Lark či Rambler byl konstruován především jako odpověď na malé úsporné sportovní vozy dovážené z Evropy, zejména VW, Alfa Romeo nebo Porsche. Šestiválcový (později i osmiválcový) vzduchem chlazený motor typu boxer byl po vzoru Porsche 356 a Volkswagenu Brouk umístěn za zadní nápravou. Výkon motorů se pohyboval od jalových 80 koní až po brutálních 350 u V8. Kromě plochého motoru se pod zadní kapotu vtěsnalo ještě náhradní kolo, zatímco palivová nádrž se usadila pod kapotou přední. Kromě nesporných výhod motoru umístěného vzadu se však u Corvairu od počátku výroby projevovala řada větších či menších nedostatků, které poněkud kazily celkový dojem z jinak nesporně vydařeného automobilu. Zde je nutné zmínit především extrémní přetáčivost vozu, která byla důvodem mnoha závažných nehod tohoto vozu, a i jinak zákeřné jízdní vlastnosti, které z chevyho v rukou nezkušeného šoféra dělaly nebezpečné náčiní. Velmi problematická byla rovněž konstrukce řízení, která spolu s absencí motoru v přední části, způsobovala, že sloupek řízení i s volantem byl v případě čelního nárazu vražen řidiči přímo do obličeje. Tento nešvar byl odstraněn až v roce 1967 instalací deformovatelného sloupku řízení a pevnější přídě. K dalším lahůdkám patřilo například nebezpečí udušení výfukovými plyny při zapnutém topení, v případě, že výfukové potrubí již prožral zub času (podobně jako u VW brouk), vydatný průsak oleje z motoru a další. Asi kvůli žádnému jinému autu na světě nebylo vedeno tolik soudních sporů (Ralph Nader..). Zajímavostí byla také možnost vyndání klíčku ze zapalování během jízdy. Přes všechny problémy bylo nakonec vyrobeno okolo 1,8 mil. těchto originálních vozů s rozmanitou paletou karoserií od sedanu, přes kupé Monza, cabrio, kombi, pick-up až po osobitý mikrobus.

zdroj sváru

původní a inovovaný model (od 1965)

podezřele dlouhá záď

kombi...

 

Poznámka: Karoserie: kupé, sedan, cabrio, combi, pick-up, van Motor: 80 - 350k Vyrobeno: téměř 1,8 mil. kusů

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech