logotype

Citroen CX (1974 - 1989)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Poslední hydropneumatický elegán

CX byl poslední velký tradiční Citroën. Rok poté, kdy se objevil převzal firmu Peugeot a velké perspektivy Citroënu, co se týče designu i výroby se zhroutily. Bylo velmi těžké nahradit legendární a všeobecně oblíbený model DS, ale u modelu CX se to podařilo a potvrdil pozici Citroënu jako jednoho z nejvýstřednějších výrobců automobilů na světě. CX měl nádherný aerodynamický tvar, vyskytovaly se na něm všechny obvyklé vtipné rysy a několik nových myšlenek navíc. Mnozí jej považují za poslední charakterově bohatý vůz.

Krásně tvarovaný vůz měl stylové prvky modelu GS, ale byl větší a tak budil i větší dojem. Byl nabit inovacemi včetně samonastavovacího hydropneumatického zavěšení, hydraulických brzd a samostředného posilovače řízení "Vari-power" (posiloval větší silou vestoje nebo v nižší rychlosti). Konkávní zadní okno udržoval čisté proud vzduchu a futuristickému interiéru vozu se nepodobalo dosud nic předvedeného.

Motory byly původně převzaty z DS a měly objem 1 985 cm3 a 2 175 cm3, ale brzy následovaly další pohonné jednotky včetně dieselu a mocného přeplňovaného agregátu s objemem 2 500 cm3, použitého roku 1977 ve verzi GTI. Pod názvem Familiale byly známy velké verze stejšn, zatímco model Prestige s dlouhým rozvorem byl oblíbeným vozem francouzského prezidenta.

Pověsti modelu CX uškodil jeho sklon k rezavění. Vozy série 2 z roku 1986 však už byly sestrojeny o poznání lépe.

Vozy první série se vyznačovaly čistými liniemi s decentním chromováním

vzpomeňte si jak vypadal interiér vozů ze Škoda Werke - AZNP v roce 1974. Citroën byl trošku o něčem jiném..

V roce 1986 proběhla zdařilá decentní inovace řady CX v podobě kvalitativně vyzrálejších vozů série 2

intriér luxusní verze Prestige

vůz se vyráběl i jako praktické kombi Familiale, které člověka provázelo skutečně od začátku...

...do konce

Řidiči zobrazeného provedení si často pochvalovali, že rakev do nákladního prostoru CX zajíždí snáze než-li do pece.

jiné a přece tolik podobné - modely DS a CX

:-)

Technické údaje: Karoserie: čtyřdvéřový pětimístný uzavřený automobil se splývavou zádí Motor (GTI): řadový čtyřválec s rozvodem OHC a objemem 2499 cm³, vrtání 93 mm a zdvih 92 mm, komprese 8,0, výkon 89 kW (121 koní) při 5000 ot/min, točivý moment 191 Nm při 4000 ot/min Náhon: na přední kola Převodovka: pětistupňová Hmotnost: 1310 kg Maximální rychlost 195 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2s.

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech