logotype

Jaguar XK150 (1957-1961)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Třetí reinkarnace řady XK

Jaguar XK150 FHC

V roce 1956 začalo být jasné, že vzhled i technika modelu XK140 začaly poněkud zastarávat. V květnu 1957 byl tedy představen jeden z posledních Jaguarů s odděleným podvozkem od karosérie - XK150.

 

Tento mohutnější, kultivovanější a mnohem pohodlnější vůz znamenal narozdíl od ryze sportovních předchůdců, spíše příklon ke kategorii luxusních cestovních vozů GT.

Karosérie byla vybavena neděleným zakřiveným předním oknem, které bylo tou dobou v kurzu. Linie boků vozu mezi předními a zadními blatníky byly narovnány, čímž vůz získal sice těžkopádnější vzhled, ale za to se do dveří otevřených verzí vešla stahovací okna. Kvůli lepší ovladatelnosti byl Jaguar XK150 vybaven kotoučovými brzdami s posilovačem na všech kolech a nedlouho po uvedení na trh i výkonnějším motorem. Zpočátku byly k dispozici pouze čtyřmístné modely FHC (Fixed Head Coupe) s pevnou střechou a DHC (Drophead Coupe) s plátěnou střechou. Uvedení dvoumístného Roadsteru s plátěnou střechou, prodlouženou kapotou a prostorem pro zavazadla místo zadních sedadel, se zdrželo až do roku 1958.

Současně s roadsterem přišel na trh i model S vybavený výkonnější verzí motoru (stále ještě 3,4l). Od roku 1959 pak bylo možno navíc objednat ještě další dvě verze motoru se zvětšeným obsahem na 3,8l (normální a S). Všechny tři verze karosérie (FHC, DHC a Roadster) byly dostupné se všemi motory.

Výroba modelu XK150 byla prakticky ukončena v roce 1960, i když v průběhu následujícího roku ještě brány továrny opustilo několik posledních kusů, které již byly vyrobeny souběžně s novým modelem Jaguar E-type. Celkem bylo vyrobeno 4450 kusů modelu FHC, 2682 DHC a 2263 Roadsterů.

Jaguar XK150 FHC

Jaguar XK150 DHC

Jaguar XK150 FHC

Jaguar XK150 FHC

Jaguar XK150 FHC

Jaguar XK150 FHC

 

Technické údaje: Karosérie: dvoumístný roadster / kupé s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec DOHC o obsahu 3442 nebo 3781ccm, se dvěmi / třemi karburátory SU HD8 Výkon: 3,4l - 190k až 250k při 5500 ot/min, 3,8l - 220k až 265k při 5500 ot/min Rozměry d x š x v: 4496 x 1626 x 1372 mm Náhon: na zadní kola Převodovka: čtyřstupňová manuální (na přání s rychloběhem) nebo automatická třístupňová Borg Warner 8 Brzdy: kotoučové na všech kolech Maximální rychlost: 212 - 222 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 7,6s (s motorem 3,8l)

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech