logotype

Datsun 280ZX (1978-1984)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Další Datsun v řadě Z - odklon směrem k luxusu

Model 240Z a její "silnější sestry" se staly opravdovým úspěchem pro značku Nissan.

V roce 1975 se Nissan odhodlal, po náročném průzkumu trhu, začít s vývojem nového modelu, který by překonal dosavadní dosažený standard. Návrháři vzali v potaz kritiku vycházející, jak od zákazníků, tak i od své pobočky Nissan US, následkem čehož se Nissan rozhodl pokračovat s vývojem třídy Z. Nový civilizovanější model třídy Z poskytoval více luxusního vybavení a komfortu.

Poprvé byl model 280 ZX představen veřejnosti v srpnu 1978 v Japonsku a následovně v Evropě na říjnovém pařížském autosalonu. Zpočátku tento model nevzbuzoval mnoho zájmu, jelikož mnozí v něm viděli pouze faceliftovanou úpravu předešlých modelů. Zlom nastal po vstupu 280 ZX na americký trh v listopadu 1978. Veřejnost si uvědomila, že se jedná o zcela nový vůz.

Poprvé v historii má zákazník možnost volby mezi normální střechou a typem targa(třetí foto na stránce).

Nissan plánoval výrobu modelu, který by poskytoval více pohodlí a luxusu a nový Datsun 280 ZX tyto představy dostatečně splňoval. Poskytoval více prostoru a v luxusnějším provedení nabízel elektrická okénka, nebo posilovač řízení (kromě dvousedadlové evrpské verze).

Autosport napsal: Datsun 280ZX je krásně vypadající sportovní coupé s velkou výkoností. Je požehnáno pěti rychlostní převodovkou, a šesti válcovým motorem produkujícím dosti otáček a síly ke zrychlení.

Na svou třídu silných strojů je výrazně ekonomické ve spotřebě paliva, avšak ta nejlepší vlastnost je hladkost a nehlučnost jízdy přesahující rychlost 160 km/h.

Nissan Datsun 280ZX nebyl navržen, jako ryze sportovní model. Náskedkem bylo, že mnozí tento model začali vnímat jako přetížený a trochu nepatřící k sportovně laděným modelům Nissaan Z cars. Přes tyto pochyby se však 280ZX stal, s 382 927 prodanými kusy úspěchem.

Nevýhodou se stala větší hmotnost. Pro nový model byl použit v zásadě starý motor, který tak nemohl dosahovat stejných rychlostních výsledků jako lehčí starší modely. Časopis Autocar naměřil zrychlení 0-96 km/h za 9,8 s a nejvyšší rychlost přes 200 km/h.

Americký CAR and Drive napsal: Vzkaz je zde jasný. Datsun se ve své nové podobě dostal trochu mimo svou tradiční linii. Starý Z se pomalu přetvořil do 2+2 modelu - sportovně laděný civilnější vůz, než-li buřič z pekel - který vás spíš veze než unáší.

280 ZX se postupem času stala tvrdou konkurencí pro Porsche 924 a Chevrolet Corvette. Cena pod 10 000 dolarů byla pro skvělé vlastnosti vozu velmi atraktivní, avšak už nebyla tak strhující, jako v případě 240 Z před devíti lety.

Nissan pozorně naslouchal výtkám a zaměřil se hlavně na zdokonalení výkonu vozu. Představa, že starší model 240 Z bez problémů předjede 280 ZX byla opravdu neúnosná.

Odpověď vývojářů přišla v roce 1979 na frankfurtském autosalonu, kdy představili 280ZX 2+2TT. První "T" znamená targa roof, neboli odklápějící střechu, druhé "T" znamená, že model je vybaven silnějším turbo motorem s 200 koňmi.Turbo model se představil na americkém trhu poprvé roku 1980.

 

 

 

 

Text článku byl převzat s laskavým svolením autorů z webu datsun.cz.

 

Technické údaje: Karoserie: dvou nebo 2+2 místné kupé Motor: řadový šestiválec o obsahu 2734 ccm se vstřikováním Bosch L-Jetronic Výkon: 150k při 5200 ot/min Točivý moment: 221Nm při 4200 ot/min Převodovka: manuální pětistupňová nebo automatická třístupňová Brzdy: kotoučové na všech kolech Rozměry: délka 4540 mm, šířka 1690 mm, výška 1290 mm Hmotnost: 1285 kg Maximální rychlost: 207 km/h (automat 197 km/h) Zrychlení 0-100 km/h: 9,4s

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech