logotype

De Tomaso Pantera (1970-1994)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Lamborgini pro chudé.

Pantera není žádný technologický ani designerský skvost, propagátor nového směru, ani neměl nijak inovativní styl. Na výslunní se dostal jako první cenově dostupné superauto. Díky motoru Ford Cleveland V8 o obsahu 5,7l byl tento italský exot schopen nabídnout výkon superauta za cenu i pro skota. Na začátku devadesátých let Pantera například stála zhruba čtvrtinu ceny Lamborghini Diablo.

 

Díky úzkému vztahu mezi Fordem a De Tomasem, zaštítil Ford celý projekt. Překvapivě, získané zkušenosti získané u radikální Mangusty, ani využití zkušeností experta na podvozky G. Dallara, který se podílel na Fordu GT40 nevedlo k vytvoření sofistikovaného superauta. Místo toho vznikl jednoduchý ocelový podvozek s nízkými výrobními náklady.

Komentáře o prvních Panterách zněly: silný motor s vysokým točivým momentem (i když s nepříliš hladkým chodem), přesné řízení, dobrá ovladatelnost, slušné brzdy, těsný interiér a nepohodlná poloha řidiče.

Nepříliš bohatá základní výbava zahrnovala standardně klimatizaci, poněvadž byla Pantera určena především pro severoamerický trh, kde bylo nemyslitelné prodávat vozy bez ní. Díky špatným výsledkům v crash testech a nesplnění emisních limitů došlo v roce 1974 ke stažení z trhu USA.

Od té doby se Pantera prodávala a vyvíjela pouze v Evropě. Nejvíce modifikací bylo provedeno kvůli splnění emisních limitů a udržení vysokého výkonu. Nejvýkonnější Pantera GTS s 350-ti koňovým motorem se objevila v polovině sedmdesátých let a byla později nahrazena modelem GT5 s výkonem 300k a velkým zadním spoilerem. V roce 1983 bylo aerodynamické příslušenství odtraněno u modelu GT5 S, jehož výkon byl zvýšen na 330k. Později opět musel být výkon dramaticky snížen kvůli emisním limitům. Tentokrát až na 247k.

V roce 1991 byl beznadějně zastaralý motor Cleveland nahrazen vidlicovým osmiválcem z Fordu Mustang, který již měl vstřikování a dosahoval výkonu 305k. Vznikla tak nová verze Pantery nazvaná Series II s novými nárazníky, lemy a spoilery.

V roce 1992 byl výkon opět snížen kvůli emisím na 248k.

 

Technické údaje: Motor: vidlicový osmiválec OHV Ford Cleveland o obsahu 5763 ccm umístěný uprostřed Karoserie: ocelová dvoudveřová Náhon: na zadní kola Převodovka: manuální pětistupňová Výkon: 247 až 350k podle emisních limitů, které musela v dané době splňovat / 330k při 5400 ot/min (GT5) Maximální rychlost: 255 km/h (GT5) Zrychlení 0-100 km/h: 5,5s (GT5) Čtvrt míle: 14,4s (GT5)

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech