logotype

Fiat 850 Coupé (1965-1971)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Lehkonohý dravec.

 

 

První Fiat 850 ve verzi dvoudveřový tudor se představil v květnu 1964 a měl se stát nástupcem typu 600. Nabízel větší prostor pro cestující i zavazadla a větší pasivní bezpečnost. Z tohoto důvodu byla palivová nádrž přesunuta za zadní opěradlo, upraveny byly zámky dveří, přístrojová deska, kotevní místa bezpečnostních pásů a pod. Už od počátku byl nabízen ve dvou verzích: základní Normal s motorem 843ccm o výkonu 34 k a lehce upravené Super s týmž motorem, ovšem se zvýšenou kompresí a výkonem 37 k. Obě verze měly bubnové brzdy i vpředu a plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku. V roce 1968 přišel na trh 850 Special s kotoučovými brzdami na předních kolech a s výkonem motoru zvýšeným na 47k. Tím stoupla i maximální rychlost, a to na 135 km/h. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 7 l/100km.

Verze Coupé, uvedená na trh v roce 1965, není původní dílo fiatu. Začátkem 60. let totiž Enzo Ferrari zadal svým inženýrům úkol navrhnout model, který by výrazně zvedl prodeje vozů Ferrari a dostal firmu z krize, kterou procházela. Jeden takový navrhl Boano. Ferrarimu se sice jeho návrh zamlouval, avšak na nátlak marketingového oddělení, že by uvedení tak malého Ferrari poškodilo image značky, se dalšího vývoje vzdal. Chopil se ho ovšem Fiat a uvedl jej na trh s motorem, který měl později 850 Special: 843ccm/47k. V tomtéž roce byla na trh uvedena i verze Spider, karosovaná a vyráběná Bertonem. Poháněna byla týmž motorem o výkonu dále zvýšeném na 49k. Oba modely měly standardně kotoučové brzdy na předních kolech a bezpečnostní hřídel volantu s jedním pružným kloubem. Zatímco spider byl pouze dvoumístný, kupé nabízelo ještě zadní nouzovou lavici, vhodnou ovšem spíše pro zavazadla, která se nevešla do miniaturního zavazadlového prostoru pod přední kapotou. Obě verze dosahovaly rychlosti téměř 140 km/h.

V roce 1968 doznaly facelift. Změněny byly nárazníky a zadní svítilny, Spider navíc již neměl světlomety pod krycím plexisklem a Coupé prozměnu dostalo samostatné dálkové reflektory, ale hlavně oba typy obdržely motor se zvýšeným zdvihem, takže obsah vzrostl na 903ccm a výkon na 52k při 6500 ot/min, na což upozorňovalo nové označení Sport Coupé/ Sport Spider. S ním dosahovaly více než 150 km/h při průměrné spotřebě kolem 8 l/100km. Spider se v této podobě vyráběl až do roku 1972, a to i ve speciální verzi coupé s karoserií spider, nazvané Racer. Sport Coupé ovšem doznalo ještě jedné změny v roce 1970, kdy byla kvůli americkým předpisům o dovoleném poloměru světlometů provedena jejich úprava. V Evropě však coupé kvůli tomu ztratilo svoji oblibu a jeho výroba byla ukončena už v následujícím roce.
Čtvrtou karosářskou variantou této řady byl typ Familiale, vyráběný od roku 1965 do 1985 v sedmimístném provedení zprvu s motorem 843ccm/34k a od roku 1970 s 903ccm o výkonu sníženém na 36k. Dosahoval rychlosti 100-105 km/h a i přes 20 let výroby se jej nevyrobilo mnoho kusů.

Celkem tedy v Itálii vznikly téměř 2 miliony kusů typu 850 tudor (berlina), 342 873 všech sérií kupé a 124 600 modelů Spider a Sport Spider.

Samozřejmě se objevily i speciální kreace Coupé s karoseriemi Moretti, Zagato či Vignale. Ten vytvořil také vlastní variantu typů spider a berlina. Poněkud odlišný byl vůz vyrobený firmou Siata s mechanikou typu 850, ovšem s karosérií evokující éru 30. let.
Podobně jako u typu 600 byl i souběžně s typem 850 vyráběn ve Španělsku jeho ekvivalent jako Seat 850. Nabízel se tudor s totožnými výkonovými verzemi jako u Fiatu s tím rozdílem, že model Special zde přišel do výroby až v roce 1970 pod jménem Seat 850 Especial a v programu automobilky zůstal až do roku 1974. Podobně tomu bylo u verze Coupé, která vydržela ve výrobě do r. 1970. Teprve tehdy ji nahradil vylepšený Sport Coupé, opět až na identifikační štítky prakticky totožný s italským vzorem a také vyráběný do roku 1974. Stejně jako z šestistovky, i z osmsetpadesátky vytvořili Španělé vlastní čtyřdveřovou variantu, kterou pojmenovali Especial Cuatro Puertas. Měla rozvor prodloužený o 15cm, poháněl ji motor 843ccm/47k a vyráběna byla v letech 1970-1974.

Přesto, že motor 903ccm verzí Sport Coupé a Spider byl takřka nezničitelný, do dneška se těchto krásných typů zachovalo poměrně málo. Zásluhu na tom má především koroze, která dokázala jejich špatně antikorozně ošetřenou karoserii doslova sežrat během pár let. A tak se tyto automobily stávají právem vyhledávanou veteránskou raritkou.

článek otisknut s laskavým svolením Ondřeje z

http://850web.iglu.cz/zakl.html

 

 

kompletní modelová řada F 850

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřové coupé 2+2 Motor: řadový čtyřválec OHV o objemu 903 ccm Výkon: 38kW při 6 500 ot./min Náhon: na zadní kola Převodovka: čtyřstupňová Brzdy: vpředu kotoučové, vzadu bubnové Maximální rychlost: 152 km/h Spotřeba: 8l/100km

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech