logotype

Ford Cortina Mk2 (1967-1970)

Pokračování dagenhamské legendy

Ford Lotus Cortina

V září roku 1966 přišel anglický Ford s druhou verzí oblíbené Cortiny, která se řadila mezi menší model Anglia a velký Corsair.

Od první Cortiny, jichž se prodal téměř milion, se liší jak nově koncipovanou pětimístnou karosérií, tak novými motory o obsahu 1,3l s pětkrát uloženou klikovou hřídelí, či širším rozchodem kol. Při návrhu hranaté samonosné dvou nebo čtyřdveřové karosérie s dlouhou kapotou a kratší zádí hledali angličtí stylisté inspiraci u amerického Mustangu. Díky větší šířce karosérie narostl oproti první Cortině znatelně vnitřní prostor a v zájmu bezpečnosti dostal nový model tuhou skořepinu pro cestující a deformovatelnou přední i zadní část, které tak byly schopny lépe než předchozí model pohltit nárazovou energii v případě havárie.

Kromě civilních verzí Base, De Luxe a GT byla v nabídce opět i vylepšená verze Lotus Cortina s dvouvačkovým motorem o výkonu 109k a sníženým podvozkem, která byla ovšem oproti předchozímu modelu daleko konvenčnější a nevyráběla se již v dílnách firmy Lotus, ale přímo v dagenhamské továrně Fordu.

V roce 1967 se však zrodil další model 1600E s obsahem motoru zvětšeným na 1,6l, kde E znamenalo Executive. Tento model kombinoval snížené zavěšení z Lotusu, motor GT 1600 Kent, sportovní volant a sedačky, kola se širšími ráfky Rostyle, dýhovanou palubní desku, černou masku s mlhovkami a černou vinylovou střechu. Výsledný koktejl pak byl jedním z nejprodávanějších anglických vozů té doby.

Služební vozidlo KGB při pronásledování mudžáhidů hornatým Badachšánem ;)

 

Technické údaje: Karoserie: dvou nebo čtyřdveřový sedan s motorem vpředu Motor: řadový čtyřválec OHV s obsahem 1297, 1498 nebo 1599 ccm Výkon: 1,6l - 88k při 5400 ot/min Točivý moment: Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: kotoučové v předu / bubnové vzadu Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4267 x 1657 x 1320 mm Rozvor: 2499 mm Zrychlení 0 - 100 km/h: 1,6l - 11,6s Maximální rychlost: 1,6l - 155 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech