logotype

Ford Escort Mk1 a 2 (1968-1980)

První model z evropské centrály Fordu

Ford Escort RS 1600 Mk1

V průběhu šedesátých let chtěli u Fordů nahradit zastaralý model Anglia a v roce 1964 tedy začali uvažovat o novém modelu. Nový vůz byl navržen v Británii pod taktovkou nové evropské centrály Fordu a vyráběn ve výrobních závodech v anglickém Halewoodu a německém Saarlouisu.

Prostorný a spolehlivý nováček s motorem vpředu, čtyřstupňovou převodovkou a náhonem na zadní kola se na trhu objevil v roce 1968 nejprve ve dvoudveřové variantě. Později přibyla ještě čtyřdveřová varianta, praktické kombi a van.

Pod kapotou se objevovaly pohonné jednotky s obsahem od 1,0 do 1,6l. Jako základní model byl vybrán řadový čtyřválec 1,1l s rozvodem OHV, který poskytoval výkon 44k a Escort s ním dosahoval maximální rychlosti 132 km/h. Verze Super dostala motor s obsahem 1,3l, který se s novou hlavou válců, vačkou a karburátorem Weber objevil i v modelu GT, kde dával 72k.

Sportovní modely, které Escortu pomohly k dominanci ve světě rallye, dostaly motor Lotus DOHC 1,6l pocházející z Ford Cortina Lotus a zesílenou karosérii s rozšířenými oblouky kol. Na památku vítězství Hannu Mikkoly s tímto vozem v rallye London-Mexico vznikla i série Escort Mexico.

I když Ford živil především prodej přízemnějších verzí, sportovní model upoutával pozornost a podporoval prodej. Ford proto založil skupinu Advanced Vehicles Operation pro rukodělnou výrobu sportovních speciálů, jejímž prvním projektem byl soutěžní model RS1600 s novou šestnáctiventilovou pohonnou jednotkou Cosworth se dvěmi vačkami. Model RS2000 byl vybaven méně výkonným osmiventilovým dvoulitrem Pinto a jednalo se o civilizovanější variantu, která byla předzvěstí nově vznikajícího trhu GTi nabízejícímu hodně muziky za rozumné peníze.

Ford Escort Mk1

V roce 1972 byl, tentokrát už v režii německé pobočky Fordu zahájen projekt "Brenda", který vyústil v roce 1975 v uvedení druhé verze Escortu. Ten dostal novou masku a hranatější karosérii s většími plochami skla. Technika pod povrchem zůstala v podstatě beze změn.

V roce 1978 došlo k další kosmetické změně, kdy všechny modely dostaly hranatá přední světla, která byla do té doby vyhrazena luxusnějším variantám GL a Ghia.

Stejně jako první verze, dosahoval i Escort Mk2 značných úspěchů v rallye. Kromě variant s původními motory se objevil navíc ještě RS1800 s obsahem zvýšeným na 1,8l. O tomto ceněném modelu se dodnes vedou debaty, jak mohl být homologován pro soutěže, když jich podle pravidel mělo být vyrobeno minimálně 100 kusů, ale ve skutečnosti jich bylo pouze 50.

Ford Escort Mk2

Ford Escort RS1800 Mk2

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech