logotype

Honda Civic I (1972-1979)

Fešácká Honda doktora Arnošta Blažeje

Honda Civic první generace byla představena světu v červenci roku 1972. V té době byla firma známa spíše díky svým motocyklům než automobilům, které i když byly vyspělé, měly ve své době v Evropě a Spojených státech neakceptovatelně malé motory s kubaturou od 360 do 800 ccm a otáčkami motocyklového supersportu.

Civic znamenal v tomto směru pro Hondu přelom a byl prvním skutečně plnohodnotným vozem schopným plně konkurovat i na cizích trzích. Přes své skromné vnější rozměry poskytoval překvapivě mnoho prostoru a pohodlí. Od počátku výroby byl vybaven motorem o obsahu 1,2l s výkonem 50k, se kterým dokázal uhánět v té době a ve své třídě slušných 146 km/h.

V roce 1973 se začal Civic dodávat i na evropský a americký trh, kde vzhledem k tomu, že ropná krize byla v plném rozkvětu a spotřeba 760kg těžkého vozu byla pod šest litrů na sto kilometrů, zaznamenal velký úspěch. Byl to právě Civic, který způsobil, že lidé začali brát Hondu vážně a ta se zařadila do top ten největších světových výrobců automobilů.

V tomtéž roce se lehce zvětšil obsah i výkon základního motoru Civicu. Ten se začal dodávat také v luxusnější variantě s motorem 1,5l CVCC (Compound Vortex-Controlled Combustion), který se vyznačoval nízkou spotřebou i emisemi a byl schopen až do roku 1983 plnit americké emisní limity bez použití katalyzátoru. Kouzlo tohoto motoru spočívalo v tom, že každý válec měl ještě malou komoru mimo hlavní spalovací prostor, kde svíčka zapálila bohatou směs, která pak teprve zažehla chudou směs ve válci (viz obrázek níže).

Standardní výbava zahrnovala koutoučové brzdy na předních kolech, vinylové sedačky a palubní desku v imitaci dřeva. Jako příplatkovou výbavu bylo možno objednat dřevěnný volant, stropní konzoli s kompasem a osvětlením, rádio s přehrávačem kazet, hodiny, zástěrky na zadní kola, zadní stěrač, cyklovač stěračů nebo i třeba jen koženou hlavici řadící páky.

Postupem času byl Civic nabízen ve všech běžných variantách od dvoudveřového sedanu, přes tří a pětidveřový hatchback, až po pětidveřové kombi.

Honda Civic 3D

Honda Civic 3D

Dvoudveřový sedan a pětidveřové kombi

Detail motoru CVCC

Interiér Civicu 1500 CVCC


Technické údaje: Honda Civic 1500 CVCC - Karosérie: 2D, 3D, 5D hatchback a 5D kombi Motor: řadový čtyřválec SOHC s obsahem 1488 ccm a karburátorem Hitachi nebo Keihin Výkon: 70k při 5500 ot/min Náhon: na přední kola Převodovka: manuální čtyřstupňová nebo poloautomatická dvoustupňová Brzdy: kotoučové vpředu / bubnové vzadu Hmotnost: 760 kg

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech