logotype

Lancia Aurelia B20 GT a B24 Spider (1951-1958)

Svůdná italka

Lancia Aurelia B20 GT

Sedan Lancia Aurelia B10 byl představen na turínské motor show v roce 1950 jako nástupce modelu Aprilia. Pod kapotu dostal vidlicový šestiválec o obsahu 1,6l a kvůli snížení hmotnosti byly dveře a kapota vyrobeny z hliníku. Spojka a převodovka byly umístěny vzadu v jednom společném celku s diferenciálem. O rok později se po kritice slabého sedanu objevil model Aurelia B21 s dvoulitrovým šestiválcem a výkonem 70k.

Ve stejném roce se objevila i sportovní dvoudvéřová 2+2 místná Lancia Aurelia B20 GT se splývavou zádí, navržená Gianpaolem Boanem z firmy Ghia a vyráběná u Pininfariny. Tento vůz považovaný za vůbec prvního zástupce třídy Gran Turismo používal zkrácený podvozek ze sedanu B21 a na 75k vyladěnou verzi šestiválcového dvoulitru, s nímž dokázal dosáhnout rychlosti 160 km/h. Této verze bylo vyrobeno 500 kusů.

Aurelie ze druhé série byly vybaveny opět vidlicovým šestiválcem o obsahu 2l, ale tentokrát s výkonem 80k. Dostaly lepší brzdy, snížený podvozek a byl mírně upraven interiér.

V roce 1953 Lancia uvedla na trh Aurelii třetí série, tentokrát již s motorem o obsahu 2,5l s výkonem 118k, zadní nápravou De Dion a tentokrát i volitelně s levostranným řízením.

Z tohoto typu vycházela i otevřená Aurelia B24 Spider navržená Pinin Farinou, která se na trhu objevila v roce 1954. Na její úspěch navázala o další rok později ještě mnohem praktičtější Aurelia B24 Convertible se stahovací střechou. Vyrobeno bylo celkem 240 Spiderů a 521 Aurelií Convertible.

Úpravy dalších sérií Aurelií byly již zaměřeny především na luxus.

Lancia Aurelia B20 GT se prosazovala i na soutežním poli. V roce 1951 získala třetí místo a v roce 1952 druhé na Mille Miglia. Později téhož roku si Aurelie dojely pro první, druhé a třetí místo v závodě Targa Florio, což je docela slušný výkon na standardní produkční vůz.

 

Lancia Aurelia B24 Spider

Lancia Aurelia B24 Spider

Lancia Aurelia B24 Convertible

Lancia Aurelia B20 GT

Lancia Aurelia B20 GT

Lancia Aurelia B20 GT

Technické údaje: Lancia Aurelia B20 GT - Karoserie: 2+2 místné kupé s motorem vpředu Motor: vidlicový šestiválec OHV o obsahu 1991 nebo 2451 ccm, úhel sevření válců 60°, s karburátorem Weber 40 Výkon: 75k (1991 ccm) až 118k při 5300 ot/min (2451 ccm) Točivý moment: 172Nm při 3500 ot/min (2451 ccm) Náhon: na zadní kola Převodovka: čtyřstupňová manuální Hmotnost: 1150 kg (2451 ccm) Rozměry d x š x v: 4369 x 1550 x 1359 mm Rozvor: 2650 mm Maximální rychlost: 185 km/h (2451 ccm) Zrychlení 0-100 km/h: 12,3 (2451 ccm)

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech