logotype

Lancia Delta (1980-1994)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Legenda světové rally

Giugiarova Delta byla představena v září 1979 na Frankfurtské Motor Show a s látkovým čalouněním od designéra Emenegildo Zegny ve standardní výbavě si okamžitě našla cestu do srdcí lidí toužících po luxusním a zároveň cenově dostupném voze. Hned v následujícím roce dobyla  prestižní ocenění "European Car of the Year". S 369 body nekompromisně odrazila útoky soupeřů Opel Kadet s 301 body a Peugeot 505 s 199 body.

Kompaktní vůz se zpočátku vyráběl ve verzích 1300, 1500 a TDs (1,9l),  brzy se však projevila typická záliba konstruktérů začátku 80. let a dala vzniknout prvnímu přeplňovanému modelu s motorem 1,6 l. Motor původem z většího modelu Beta dosahoval ve verzi se vstřikováním paliva až 140 koní. Továrna se čím dál více orientovala na úspěch světové rally, který šel samozřejmě ruku v ruce s úspěchem obchodním. Po relativně úspěšném modelu 037 rally dostal vývoj ideální stimul v podobě nového dvouvačkového 16ti ventilového Abarthova motoru  s dvěma turbokompresory, které měly zaručit snížení nežádoucího efektu prodlevy turba v nízkých otáčkách, a to ve spojení s pohonem všech kol. Tento motor měl v homologační verzi 253 PS při 6750 ot/min a kroutící moment 191 Nm při 4500 ot/min. Do roku 1986 zvedl výkon až na 600 koní při 8400 ot/min a kroutící moment na hodnotu 490 Nm při 5000 ot/min. Zdálo se tedy, že je dobře našlápnuto k dalšímu výraznému úspěchu poprvé od dob legendárního Stratosu.  Po získání jedinečného vítězství na rally Monte Carlo v lednu 1986 přijížděl Toivonen s brutální Deltou S4 na květnovou rally Korsika  pln optimismu. Od samého počátku byla posádka ve vedení a do druhého závodního dne si vybudovala před zbytkem pole impozantní odstup. Hned druhý den však vylétl jejich vůz za dosud nevyjasněných okolností z tratě a při následné explozi zahynuli oba členové posádky. Lancia se okamžitě z rally Korsika stáhla a přestože nakonec pokračovala v obou šampionátech, zůstávala v pozadí. Nebezpečná skupina B byla od náseldujícího roku zrušena  a dále se závodilo již s o poznání méně dravými speciály skupiny A. Jen pro srovnání zatímco Delta  S4 z roku 1986 dosahovala výkonu až 600k  a zrychlovala z 0 na 100 za 2,3 s, Delta HF 4WD z roku 1987 se spokojila se 167 koňmi a zrychlením za 7,8s... Právě zde však začal monumentální úspěch Lancie ve světové rally, který nejlépe vystihuje 6 po sobě jdoucích titulů v poháru konstruktérů s neustále vylepšovanou Deltou různých modifikací. Labutí píseň ve světové rally zazpívala tehdy již značně archaická Delta v roce 1993, kdy se se ctí rozloučila několika bronzovými medailemi za nastupující japonskou konkurencí. Tento skvělý automobil však můžeme na sportovních podnicích menšího významu (zejména rallycross) spatřit prakticky dodnes.

delta s původní maskou z roku 1980

Odvozený speciál skupiny B - Delta S4 z roku 1986. Toto monstrum dosahovalo výkonu až 440 kW a z 0 na 100 zrychlovalo za 2,3 sec!                         V tomto voze se zabil Henri Toivonen při korsické rally v roce 1986. Skupina B byla po sérii dalších těžkých nehod od roku 1987 zrušena.

O poznání krotčejší Delta HF 4WD z roku 1987

A na závěr tradiční filmová ukázka z jistého filmu s Alainem Delonem (za volantem) z roku 1981. Za boha si ale nemohu vzpomenout, jak se film jmenoval:)

 

Technické údaje: Karoserie: čtyřdveřový hatchback od Ital designu Motor: (HF Integrale Evoluzione z roku 93) dvouvačkový řadový čtyřválec DOHC s turbodmychadlem Garret, plnící tlak 1,0 baru, zdvihový objem 1 995 ccm, největší výkon 151 kW při 5 750 ot./min., největší točivý moment 304 N.m. při 3 500 ot. , pohon všech kol Převodovka: manuální pětistupňová Brzdy: kotoučové na všech kolech Maximální rychlost: 220 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech