logotype

Lotus Elite (1957-1963)

První auto se samonosnou karoserií ze skleněných vláken.

Když se Colin Chapman rozhodl postavit model s uzavřenou karoserií, byl si dobře vědom toho, že by náklady na lisy potřebné k výrobě ocelové karoserie byly příliš vysoké a že by ani karoserie z lehké slitiny modelovaná ručně nebyla o mnoho levnější. Zbývala tudíž jenom možnost nasadit skleněná vlákna. Chapman se tudíž vyjádřil pro nosnou konstrukci spojenou se zavěšením kol a uložením motoru, na níž se pak přilepily vnější panely. Lotus Elite se tak stal prvním autem se samnosnou karoserií ze skleněných vláken.

Když byl v roce 1957 představen na londýnské Motor Show, byl v Anglii rovněž jediným sportovním vozem s vačkovým hřídelem v hlavě válců. Podivným řešením byl jeho motor Coventry-Climax z lehké slitiny původně vyvinutý pro přenosnou hasičskou pumpu. Tento model, jehož bylo ve verzích S1 a S2 vyrobeno celkem 980 kusů, byl zpočátku zamýšlen jako cestovní sportovní vůz, ale na základě svých jízdních vlastností se stal nezvratně vozem závodním. Elite S2 dosáhly na první a druhé místo v Le Mans v letech 1961-63.

Výrobní náklady na Lotus Elite neustále stoupaly a když bylo v roce 1962 rozhodnuto postavit model s otevřenou karoserií pro zahraniční trhy, rozhodl se Chapman postavit Elan se samostatným rámem.

zde v dobré společnosti o generaci mladšího Fiatu X1/9:-)

úsměvná dobová reklama

strohý interiér

 

Technické údaje: Karoserie: dvoumístné dvoudveřové kupé se samonosnou karoserií ze skelných vláken Motor: řadový čtyřválec OHC o objemu 1 216 ccm a výkonu 58,8 kW (80k) Převodovka: čytřstupňová mechanická Brzdy: kotoučové na všech kolech Maximální rychlost: 193 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech