logotype

Maserati Mistral (1963-1970)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

První model z větrné serie

Když se schylovalo k vyřazení 3500 GT z výroby, pověřilo Maserati Pietra Fruu úkolem navrhnout nové dvousedadlové kupé na podvozku Tipo 109. Tak se zrodil Mistral, první ze serie klasických Maserati pojmenovaných po různých druzích větru a zároveň posledním modelem z domu trojzubce s řadovým šestiválcem před přesunem k vidlicovým osmiválcům. Jméno Mistral si vypůjčil od silného severního větru vanoucího v jižní Francii.

Fruúv model, původně pojmenovaný "Due Posti", se poprvé objevil na turínském autosalonu v listopadu 1963. Do výroby se dostal hned v následujícím roce již pod názvem Mistral a udržel se v ní až do roku 1970.

Pohonná jednotka Mistralu byla přímým následníkem šestiválce montovaného do soutěžních vozů Tipo 350 S a honosil se blízkou příbuzností s motorem použitém v monopostu F1 - Maserati Tipo 250F s nímž v roce 1957 závodil Manuel Fangio. Motor Mistralu měl zvýšený objem na 3,7l a později během výroby ještě na 4l. Hlava válců měla hesmisférické spalovací komory, dva vačkové hřídele poháněné řetězy, dvě svíčky pro každý válec a nepřímé mechanické vstřikování Lucas. Někteří majitelé, zvláště ve Spojených státech, vzhledem k problémům se spolehlivostí nahrazovali vstřikování spolehlivějšími karburátory Weber.

Oproti předchozímu Maserati 3500 GT byl podvozek Mistralu odlehčen a zkrácen o 200 mm na 2400 mm. Vinutými pružina odpružená zadní náprava byla poháněna přes pětistupňovou převodovku ZF. Všechna kola (zpočátku drátěná, později hliníková - stejná jako u Ghibli) měla kotoučové brzdy.

Mistral byl pohodlný dvoumístný vůz s perfektně zpracovaným koženým interiérem. Uhlazená karosérie s dlouhou, k chromovanému nárazníku se svažující kapotou, končila vpředu zakončena obligátní velkým trojzubcem. Na zádi kryly rozměrné dveře se zakulaceným sklem více než dostatečný prostor pro zavazadla.

V roce 1964 byla vetvořena ještě otevřená verze Spyder, která mohla být volitelně vybavena i hardtopem.

V srpnu 1967 Mistral s motorem 3,7l podrobil testu italský magazín Quattroruote a naměřil mu maximální rychlost 227 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8s.

Celkem bylo vyrobeno 830 uzavřených a 125 otevřených kusů modelu Mistrale.

Pohled pod kapotu

Technické údaje: Karosérie: dvousedadlové kupé / roadster Motor: řadový šestiválec DOHC s obsahem 3694 ccm (4012 ccm) a mechanickým vstřikováním Lucas Výkon: 245k při 5500 ot/min (255k při 5200 ot/min) Náhon: na zadní kola Převodovka: manuální pětistupňová ZF Odpružení: přední nezávislé s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, zadní s pevnou nápravou a půleliptickými listovými pružinami a teleskopickými tlumiči Brzdy: kotoučové s posilovačem na všech kolech Hmotnost: 1200 kg Maximální rychlost: 245 km/h (260 km/h) Zrychlení 0-100 km/h: 6,8s

2018  PARTAJ - Magazín o klasických autech