logotype

Maserati A6G 2000 Zagato Coupe (1954-1957)

Gran Turismo podle Maserati

Bratři Maseratiové vyráběli závodní vozy už od dvacátých let minulého století. Po druhé světové válce si nový majitel firmy Omar Orsi uvědomil, že pokud ji chce udržet nad vodou, musí rozšířit nabídku o silniční vozy. Prvním takovým vozem bylo v roce 1947 Maserati A6 s trubkovým šasi na ocelovém rámu, vybavené nijak oslnivě výkonným 1,5 litrovým šestiválcem (65k), lichoběžníkovým zavěšením vpředu a pevnou zadní hnací nápravou. Na zákaznících pak bylo, kde si vůz nechají okarosovat. Obvykle volili Pininfarinu a většinou to bylo uzavřené kupé. Vzhledem k tomu, že klienti volali po výkonnější variantě, objevila se v roce 1951 inovovaná verze se stokoňovým dvoulitrovým šestiválcem. Představena byla na motorshow v Paříži hned se třemi karosériemi - Pininfarina Berlina, Vignale Coupe a Frua Spider.

V roce 1953 s k firmě připojil Gioachino Colombo, který si udělal jméno u Ferrariho, a jeho prvním úkolem bylo upravit závodní motor A6GCM určený pro formuli 2. Obsah motoru zůstal zachován, ale dostal rozvod DOHC a zapalování se dvěma svíčkami na válec. Výkon nového motoru stoupl na téměř 200k.

Třetí variace na téma Maserati A6 - model A6G 2000 poprvé debutoval na pařížské motor show v roce 1954 a kromě jiného také díky výbornému šestiválci s původem u Colombova závodního modelu si na rozdíl od první verze zakrátko získal příznivce mezi smetánkou. Většina zákazníků si objednala vůz s karosérií kupé či spider z dílny Frua nebo Allemano.

Kromě nich vznikla u Zagata i menší série devatenácti krásných vozů s ručně vyráběnou odlehčenou karosérií se splývavou zádí. Maserati A6G 2000 Zagato Coupe, jak se tento vůz oficiálně jmenoval, měl karosérii z hliníkových panelů, perspexová okna a vážil pouhých 840kg, takže se výborně hodil i pro soutěžení.

V roce 1957 jej z nabídky vytlačilo nové Maserati 3500 GT.

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudvéřové 2+2 místné kupé s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec DOHC s obsahem 1985 ccm, třemi dvojitými karburátory Weber 40 DCO3 a dvěma svíčkami na válec Výkon: 150k při 6000 ot/min Točivý moment: 226Nm při 5000 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: bubnové na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4090 x 1530 x 1320 mm Rozvor: 2550 mm Hmotnost: 840 kg Maximální rychlost: 210km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech