logotype

Maserati 5000GT (1959-1964)

Italský superexot

Maserati 5000GT Allemano

Každý správný zástupce skupiny exotických supervozů by měl splňovat několik základních kritérií. Přinejmenším by se mělo jednat o vůz tak vzácný, že jej prakticky nikdo neviděl jinde, než na obrázku. Pochopitelně se musí jednat o ruční výrobu. Cenovka nového vozu musí atakovat alespoň hranici ročního rozpočtu nějakého menšího afrického státu, díky čemuž si jej bude moci dovolit pouze hrstka vyvolených a výroba tedy bude limitována na jen několik málo exemplářů. Výrobce by na něm měl přesto pokud možno prodělávat. V neposlední řadě musí poskytovat naprosto ohromující výkony. Alespoň na papíře. K jeho provozování bude zapotřebí team kvalitních mechaniků na plný úvazek. Maserati 5000GT splňuje všechna výše uvedená kritéria a je tedy důstojným zástupcem kategorie.

Celý jeho příběh začal na venezuelském Grand Prix v roce 1947, kdy Maserati zažilo největší pohromu ve své závodní historii. Na start závodu postavil dvě 450S a jednu 300S. První Maserati 450S řízené Stirlingem Mossem bylo zničeno při kolizi s AC Bristol a druhé se srazilo při předjíždění s 300S. To firmu značně finančně ochromilo, takže se stáhla ze závodění a soustředila se na výrobu cestovních vozů a jako památka na závodění jí zbylo jen několik pětilitrových čtyřvačkových hliníkových vidlicových osmiválců ze závodního modelu 450S.

Omer Orsi, syn majitele Maserati, se snažil zvýšit prodeje a mezi jiným zaslal brožury s modely 3500GT a 450S perskému šáhovi. Ten se nakonec v roce 1958 s Orsim sešel v Římě a vyžádal si speciální cestovní vůz založený na modelu 450S. Mělo to být dvousedadlové sportovní kupé s použitelným kufrem, navíc schopné dosahovat rychlosti alespoň 280km/h.

Vůz dostal na starosti Giulio Alfieri, který vzal za základ výrazně zesílený podvozek z modelu 3500GT, vybavil jej požadovaným motorem, který byl upraven, aby lépe vyhovoval v běžném provozu. Byl mírně zvýšen obsah, snížen kompresní poměr na 8,5:1, dostal 2 rozdělovače Marelli, 16 svíček a čtyři dvojité karburátory Weber 45. Karosérii prototypu dostal na starosti Bertone, ale Orsi zadal návrh i karosárně Touring, tentokrát s požadavkem na co největší odlišnost tvarů od výchozího modelu 3500GT, u něhož hlavní návrhář Carlo Anderloni připouští i určitý vliv "perského baroka" na masce vozu a poněkud upraveném firemním logu. Vůz s karosérií Touring byl nakonec dodán šáhovi do Íránu a do dnešní doby najel teprve zhruba 5000 kilometrů.

Po prvních dvou vozech přistoupilo Maserati ke změně vrtání a zdvihu u motoru, čímž došlo ke zploštění křivky točivého momentu. V zájmu určitého ztišení motoru byly modifikovány i vačkové hřídele a závodní karburátory Weber byly nahrazeny vstřikováním Lucas. Výkon klesl z původních 340 na pořád ještě velmi přijatelných 325k, ale motor byl celkově kultivovanější. Kromě změn pod kapotou dostaly vozy z druhé série pětistupňovou převodovku a kotoučové brzdy i na zadní nápravu.

Ze 32 vyrobených Maserati 5000GT jich mělo 22 karosérii Allemano navrženou Giovannim Michelottim a zbylých 10 nesly rukopis dílen Touring, Frua, Bertone, Ghia, Vingale, Pinin Farina a Monterosa.

Maserati 5000GT Allemano

Maserati 5000GT Allemano

Maserati 5000GT Touring

Maserati 5000GT Touring

Maserati 5000GT Allemano

Maserati 5000GT karosovaný Michelottim

Technické údaje: Karoserie: ocelová nebo hliníková, dvou nebo čtyřmístné dvoudveřové kupé s motorem vpředu Motor: celohliníkový vidlicový osmiválec DOHC o obsahu 4935 / 4941ccm s úhlem sevření válců 90 stupňů, S1 s karburátory Weber IDM 45, S2 později vstřikováním Lucas Výkon: S1 340k při 5800 ot/min, S2 325k při 5500 ot/min Točivý moment: S1 440Nm při 4000 ot/min, S2 440Nm při 3600 ot/min Převodovka: S1 manuální čtyřstupňová ZF, S2 pětistupňová Brzdy: S1 kotoučové vpředu / bubnové vzadu, S2 kotoučové na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: Allemano - 4760 x 1700 x 1320mm Rozvor: 2600 mm Hmotnost: 1652 kg Maximální rychlost: 275 km/h Zrychlení 0 - 100 km/h: 6,5s

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech