logotype

Matra D'Jet (1963-1968)

Letecký speciál.

Tohle malé okouzlující auto se sklolaminátovou karoserií bylo jedním z prvních sériově vyráběných sporťáků s motorem uprostřed. Původní projekt Reneho Bonetta a jeho malé továrničky převzala roku 1963 firma MATRA (Mécanique – Aviation – TRAction), slavná letecká továrna, ktrerá byla v té době velmi progresivní značkou na poli plastů a sklolaminátů.

V roce 1963, kdy bylo vyrobeno pouhých 150 kusů DJetubyl vůz přejmenován na prosté Jet bez francouzského „D“ a byly podniknuty kroky k dalšímu rozšíření výroby. Před zadními koly vozu Jet I pracoval laděný motor Renault-Gordini o skromném objemu 1 108 ccm. Ten uděloval malému velmi aerodynamickému vozu (Cv-0,25) slušnou maximální rychlost 165 km/h. Výkonější Jet II bez problémů atakoval 190 km/h a speciální aerodynamická verze Aerojet na rovince Mulsanne v Le Mans zdolala dokonce 225 km/h. Pozdější vozy Jet 6 byly vybavovány motorem Ford V4.

Model Jet se vyráběl v různých verzích (Jet I, II, III, VI , Jet 5S, Jet 6) do roku 1968, kdy byl vystřídán modernějším M 530.

Celkem vyjelo z linky továrny v Romorantinu na 1500 kusů těchto kouzelných vozítek.

 

závodní verze

stejný vůz ve vzácném záběru před Ferrari 250 GTO v Le Mans

Poznáváte pána v uniformě? Dobrý den majore...

Kobra 11 po francouzsku - Matra Jet 6 a vpředu Alpine A110

 

Technické údaje: Karoserie: dvoumístné kupé ze sklolaminátových vláken Motor (Jet 6): uprostřed uložený vidlicový čtyřválec Ford o objemu 1 255 ccm Výkon: 105 k při 6 800 ot./min. Převodovka: čtyřstupňová manuální Hmotonost: 740 kg Maximální rychlost: 200 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech