logotype

Mercedes-Benz 300SL Gullwing (1954-1963)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Legendární německý sporťák

MB 300SL Gullwing

Jeden z nejfantastičtějších vozů padesátých let minulého století, Mercedes-Benz 300SL, vycházel z prototypu závodního vozu W 194 navrženého Rudolfem Uhlenhautem z roku 1952, vybaveného šestiválcovým motorem 300S se vstřikováním paliva a karosérií na prostorovém trubkovém rámu. Vzhledem k tomu, že slavil úspěchy v Le Mans a Carrera Panamerica a úspěšný prodejce Mercedesu v Americe Max Hoffmann opravdu naléhal, bylo nakonec rozhodnuto o výrobě sériové verze, která byla představena na začátku roku 1954 v New Yorku.

Sériová verze Mercedesu 300SL byla vybavena řadovým šestiválcem se vstřikováním Bosch, který dával výkon 215k při 5800 ot/min a kvůli nízké kapotě, jíž bylo zapotřebí kvůli zlepšení aerodynamiky, musel být skloněn pod úhlem 45 stupňů. Dveře vozu se odklápěly i s částí střechy vzhůru, což nebyl ani tak stylistický prvek jako spíš daň za vysokou tuhost prostorového trubkového rámu, který způsobil to, že vůz měl přiliš vysoké a silné prahy. Podle dveří připomínajících racka za letu je ostatně dodnes znám především pod přezdívkou Gullwing - v překladu racčí křídla.

V době uvedení na trh byla jeho cena zhruba dvojnásobná oproti konkurenčnímu Jaguaru XK140 a stal se tedy exkluzivním vozem bohatých. Bohužel i přestože vychází ze závodního modelu, trpěl velkou přetáčivostí a jízda maximální rychlostí vyžadovala od řidiče nadprůměrné zkušenosti. Uzavřených vozů bylo do ukončení výroby v roce 1957 vyrobeno pouze necelých 1400, což způsobuje spolu s jeho fantastickou elegancí to, že je i v dnešní době naprosto exkluzivním modelem, který si může dovolit opravdu jen málokdo.

V roce 1957 byl, opět na popud amerického trhu prahnoucího tou dobou po otevřených vozech, nahrazen otevřeným roadsterem, který se vyráběl až do roku 1963. Ten již dostal novou zadní nápravu, která zajistila lepší ovladatelnost, konvenčnější dveře, modifikovaný rám a výkonnější motor. Maximální rychlost se lišila podle použité převodovky a mohla dosahovat až 250 km/h. Celkově byla ale otevřená verze kompromisem, který sice poskytoval posádce mnohem méně stísněné prostředí a větší pohodlí, za to však ztratila většinu z čistoty a elegance originální uzavřené verze. I tak byl ovšem roadster úspěšný a za 6 let ve výrobě jich bylo vyrobeno 1858 kusů, než uvolnil místo svému následníkovi - MB 230SL Pagoda.

Souběžně s modelem 300SL byl vyráběn od roku 1955 do roku 1963 ještě menší otevřený 190SL s řadovým čtyřválcovým motorem o obsahu 1,9l s výkonem 105k, který plnil jakousi funkci roadsteru 300SL pro méně majetné.

SL v názvu tohoto vozu původně znamenalo "Sehr Leicht", ale později zlidovělo spíše označení "Sport Leicht".

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

Mercedes-Benz 300SL Roadster

Mercedes-Benz 300SL Roadster

Mercedse-Benz 300SL Roadster


Technické údaje: MB 300SL kupé
Karoserie:
dvoumístné kupé na prostorovém trubkovém šasi Motor: řadový šestiválec OHC o obsahu 2996 ccm se vstřikováním Bosch Výkon: 215k při 5800 ot/min Náhon: na zadní kola Převodovka: manuální čtyřstupňová Hmotnost: 1303 kg Maximální rychlost: 235 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 8,8s

2018  PARTAJ - Magazín o klasických autech