logotype

MGA (1955-1962)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Pohledný angličan

Když v roce 1953 představitelé koncernu BMC (jehož součástí bylo i MG) zjistili, že modely MG série T už poněkud zastaraly a nemohou konkurovat v soutěži s vozy Austin-Healey nebo Triumph TR2, rozhodli se pro znovuotevření staršího projektu EX175 z roku 1952, který vznikl na základě překarosovaného MG TD, se kterým George Philips nedokončil závod Le Mans v roce 1951. S prototypem MGA (pod ozančením EX182) se veřejnost poprvé seznámila v červnu 1955, kdy první tři vozy vybavené hliníkovou karosérií startovaly na Le Mans, kde se dva z nich umístily na skvělém pátém a šestém místě ve své třídě.

Oficiálně byl finální model MGA roadster s elegantní karosérií, 1,5l motorem s výkonem 68k a čtyřstupňovou synchronizovanou manuální převodovkou, představen na londýnském autosalonu v září 1955. S tímto motorem sice nemohl pomýšlet na stejnou maximální rychlost jako konkurenční Austin-Healey, Triumph nebo Jaguar, ale 153 km/h bylo ve spojení s příznivou cenou dost na to, aby se MGA zakrátko stal velmi prodávaným modelem. Velkého úspěchu dosáhl především v USA, kam se postupně vyvezlo zhruba 80 procent produkce.

V roce 1956 se ve výrobě objevilo i kupé s pevnou střechou, které nabízelo lepší aerodynamiku, ale bohužel za cenu nepohodlné a poněkud stísněné kabiny. Tento problém byl vyřešen až v roce 1960, kdy kupé dostalo stahovací okna.

Velkou popularitu modelu MGA přinesly úspěchy v soutěžích, což si BMC dobře uvědomovala a začala jej od roku 1959 vybavovat motory o obsahu 1,6l s výkonem 80k a kotoučovými brzdami na přeních kolech.

Nový motor se stal základem pro vůbec nejvýkonnější sériovou verzi MGA, která dostala novou hlavu motoru se dvěma vačkovými hřídeli. Výkon vzrostl na 108k a maximální rychlost na 177 km/h. MGA Twin-Cam, jichž bylo vyrobeno pouze 2111 kusů, lze snadno odlišit podle lehce modifikované kapoty a drátěných kol s centrální maticí, jimiž prosvítají třmeny kotoučových brzd na všech kolech. Motor si však získal špatnou pověst kvůli komplikované stavbě, která znesnadňovala údržbu a kvůli zasekávání pístů.

V roce 1961 byl MGA inovován a prodáván pod označením MkII. Změněny byly koncové lampy, maska chladiče, obsah motoru byl zvětšen na 1622 ccm, což zvýšilo výkon na 86k.

Poslední MGA sjela z výrobní linky koncem roku 1962 a byla nahrazena modernější MGB.

MGA Coupe z roku 1961

MGA Coupe z roku 1961

MGA Roadster z roku 1959

Technické údaje: MGA 1600 Motor: vpředu uložený řadový čtyřválec OHV o obsahu 1587 ccm, se dvěma karburátory SU Výkon: 80k při 5500 ot/min Převodovka: čtyřstupňová manuální Zavěšení: vpředu lichoběžníkové s vinutými pružinami / vzadu tuhá náprava s listovými pery Maximální rychlost: 161 km/h

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech