logotype

Porsche 917 K (1969-1970)

Hegemon závodních tratí přelomu 60. a 70. let.

Podnětem ke zrození Porsche 917 se stalo rozhodnutí FIA z října 1967 o tom, že malosériové sportovní vozy budou moci být poháněny od roku 1968 až pětilitrovými motory, za předpokladu dodržení nejmenší hmotnosti 800 kg. Přívlastek "malosériový" znamenal, že k homologaci musel být sportovní vůz vyroben v minimální sérii 25 vozů.

Nový Porsche 917 dostal do vínku spolehlivý vzduchem chlazený motor s protilehlými válci převzatý z typu 908, včetně vrtání válců 85 mm a zdvihu 66 mm. Pro zvýšení objemu byl původní osmiválcový motor prodloužen na dvanáct válců. Nový motor o objemu 4494 cm3 dával hned zpočátku výkon 412 kW. A to ještě zbývala slušná rezerva do povoleného pětilitrového limitu.

Veřejnosti byl vůz poprvé představenv březnu 1969 na autosalonu v Ženevě, kde tabulka udávala nejvyšší rychlost 320 km/h. a cena pro soukromé zájemce byla 140 tisíc marek. Tedy více než pětinásobek ceny kupé Porsche 911 S s dvoulitrovým šestiválcem. Podle dobře informovaných odborníků však zřejmě i cena 140 tisíc DM představovala jen část nákladů na výrobu. V každém případě výroba pětadvacetikusové homologační série typu 917 znamenala pro firmu Porsche mimořádně velkou finanční zátěž a také nemalé riziko v případě neúspěchu, které mohlo znamenat i úpadek firmy. Nastávající čas však potvrdil, že se jednalo o velice dobré rozhodnutí a vynikající konstrukci. Typ 917 proslavil a definitivně potvrdil image značky Porsche na poli sportovních a závodních vozů.

Porsche 917 pro rok 1969 měl rozvor náprav 2300 mm, rozchod kol v předu 1488 mm, v zadu 1457 mm a celkovou délku 4780 mm. Bez odnímatelné zádě se délka snížila na 4290 mm. Vůz byl široký 1880 mm a vysoký pouhých 920 mm. Základ vozu tvořil prostorový trubkový rám, všechna čtyři kola byla zavěšena nezávisle na trojúhelníkových ramenech a odpružena vinutými prožinami. Hřebenové řízení vyžadovalo dvě otáčky volantu mezi krajními polohami. Kola byla patnáctipalcová z lehké slitiny s nízkoprofilovými pneumatikami Dunlop širokými vpředu 9 palců a v zadu 12 palců. V dalších letech byla zadní kola zvětšena na sedmnáctipalcová. Vůz měl vzadu před zadní nápravou uložený plochý vzduchem chlazený dvanáctiválcový motor s blokem a hlavou válců z lehkých slitin a rozvodem 2xOHC. Motor měl objem 4494 cm3 a výkon 412 kW (560 k) při 8300 ot./min. Největší točivý moment byl 490 Nm při 6800 ot./min. Klikový hřídel byl šestkrát zalomený a uložený v osmi hlavních ložiskách. Výkon byl odebírán z ozubeného kola uprostřed hřídele. Ze středu klikového hřídele byl napojen i pohon vačkových hřídelí a chladicí ventilátor se svislou osou. Motor měl nepřímé elektronické vstřikování paliva Bosch a bezkontaktní tranzistorové zapalování. Mazání bylo se suchou klikovou skříní s 30 litrovou nádrží oleje v levé části motoru. Pomocí suché tříkotoučové spojky byl motor spojen s pětistupňovou plně synchronizovanou převodovkou. Brzdy byly kotoučové. Karosérie byla sklolaminátová, částečně nalepená na trubkový rám. Záď karosérie se dala prodloužit aerodynamickým nástavcem. Verze bez nástavce byla označována písmenem K - Kurtz (krátký) a verze s nástavcem písmenem L - Lang (dlouhý). Bez paliva měla první verze hmotnost 830 kg, jež se po odmontování zadního aerodynamického nástavce snížila těsně nad povolenou hranici 800 kg.

<>Počínaje sezónou 1972 byl objem motorů sportovních vozů startujících v MS značek omezen na třilitry a to také znamenalo předčasný konec aktivní kariéry klasických kupé Porsche 917 v závodech mistrovství světa značek. Naštěstí to však nebyl úplný konec typu 917. Nové místo na výsluní si vydobyl v zámořské sérii závodů kanadsko-amerického seriálu CanAm.

Porsche 917 dobyl v letech 1969-1971 řadu vynikajících vítězství ve vytrvalostních závodech včetně dvou zlatých věnců z legendární 24 hodinovky v Le Mans.
kráceno z Le mans.cz

v barvách Martini & Rossi racing teamu

na dalším snímku vidíme obě nejslavnější bojová zbarvení 917 - s číslem 3 Martini & Rossi racing teamu, s číslem 19 Gulf Racing

na okruhu ve Spa

lítý souboj s Ferrari 512 M

Le Mans 1970

dvanáctiválec...

 

Technické údaje: Karoserie: závodní kupé, sklolaminátová karoserie nalepená na trubkový rám Motor: plochý vzduchem chlazený dvanáctiválcový motor s blokem a hlavou válců z lehkých slitin a rozvodem 2xOHC, objem 4494 cm3 a výkon 412 kW (560 k) při 8300 ot./min, točivý moment 490 Nm při 6800 ot./min. Převodovka: pětistupňová, zadní náhon Brzdy: kotoučové na všech kolech Pohotovostní hmotnost: 801 kg Maximální rychlost a zrychlení: podle převodů

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech