logotype

Puma GTE (1975-1980)

Samba v rytmu VW

Kořeny brazilské firmy Puma sahají do roku 1964, kdy italský podnikatel Malzoni zahájil výrobu malých sportovních kupé poháněných lenivými dvoudobými tříválci DKW. Tyto první vozy byly prodávány pod obchodní značkou Puma/Malzoni GT. DKW v rámci fúze s VW brazilský trh záhy opustili (1967) a Malzoni přešel na o něco výkonnější bytelné čtyřválce VW osvědčené v milionech vyrobených VW Brouků. To pochopitelně obnášelo změnu uspořádání z motoru vpředu a pohonu předních kol k opačné konfiguraci.

Asi nejzdařilejšími výrobky z podniku italského dobrodruha byly modely Puma GTE (kupé) a GTS (spider) představené v polovině sedmdesátých let. Stylově čistý design karoserie připomínající soudobé evropské vozy i nadále vycházel z prvního typu GT. Lehký laminátový skelet spočíval na podvozku VW brouk s centrální rourou rozvětvenou v zadní části. Tam pracoval charakteristicky dunící boxer VW 1,6 l (mimochodem podobný jako v Porsche 356 ze začátku šedesátých let) v nerozborném spojení s čtyřstupňovou převodovkou téže provenience. Agregát sice neoplýval bůhvíjakým výkonem, nicméně ve spojení s extrémně lehkou karoserií se jevil jako dostatečný. Odpružení zajišťovaly osvědčené torzní tyče a na předních kolech byly dokonce k nalezení kotoučové brzdy (!). Líbivý design zajistil modelu velice solidní odbyt nejen na domácím trhu, ale i v Evropě, Severní Americe a Jihoafrické republice, kde se Pumy od roku 1973 též vyráběly. V roce 1981 byly typy GTE/GTS inovovány na méně pohlednou řadu GTI/GTC.

Vlivem nestabilní brazilské ekonomiky se firma v polovině osmdesátých let dostala do neřešitelných finančních potíží a Rino Malzoni byl roku 1987 donucen značku prodat automobilce Alfa Metais Veículos, která do roku 1991 pokračovala ve sporadické produkci mírně inovovaných dosavadních modelů založených na platformách VW a Chevrolet (typ GTB/AMV). Celkem bylo vyrobeno okolo 22.000 vozů této pozoruhodné značky.

Pro úplnost ještě dodejme, že v současné době se o resuscitaci značky Puma snaží někdejší filiálka v J.A.R.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tenhle pohled každý majitel brouka jistě pozná


Technické údaje: Karoserie: dvoudveřové dvoumístné kupé s motorem vzadu, laminátová karoserie Motor: vzduchem chlazený plochý čtyřválec VW (boxer), rozvod OHV, objem 1.584 ccm Výkon: 51 kW při 4.700 ot/min Převodovka: čtyřstupňová manuální Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 3965x1585x1140 mm Hmotnost: 680 kg Maximální rychlost: 165 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech