logotype

Rover P6 2000, 2200, 3500 (1963-1977)

První vůz v historii ověnčený titulem Auto roku

V poválečných letech si sice Rover vydobyl reputaci výrobce solidních vozů střední třídy, ale kromě toho měl také nálepku výrobce vozů pro tetky a páprdy. Nový Rover P6, který přišel na trh v roce 1963, firmu této nálepky zbavil jednou provždy.

Byl to zcela nový a moderní vůz, který s předchozími konzervativními výtvory neměl vůbec nic společného. Jeho netradičně tvarovaná karosérie byla ještě netradičněji vyráběna. Nejdřív byl smontován skelet, na který byly osazeny díly podvozku, motor, elektrické a všechny ostatní mechanické komponenty. Pak byly provedeny testy a zkušební jízda, a až úplně nakonec byla karosérie dokompletována jednotlivými vrchními plechovými díly, jako blatníky, kapotou, dveřmi atd.

Zpočátku byl Rover P6 dodáván pod označením Rover 2000 výhradně se zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem, jehož nijak oslnivý výkon 90k přenášela na kola čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka. Měl nezávislé přední zavěšení s horizontálně montovanými vinutými pružinami a zadní nápravu de Dion. Rover s tímto modelem, stejně jako konkurenční Triumph s modelem 2000, zaznamenal značný úspěch a ukázal zákazníkům, že lze i od dvoulitrových vozů požadovat prostor a pohodlí do té doby vyhrazené výhradně třílitrové třídě. Díky tomu také Rover P6 získal v roce 1964 ocenění Auto roku v prvním ročníku ankety.

Tři roky po uvedení modelu na trh se v nabídce objevila také automatická převodovka a silnější 124 koňová verze motoru pod označením TC vybavená dvěma karburátory SU. I výkon standardní jednokarburátorová verze po drobných úpravách vzrostl na 101k a ta byla od té doby označována jako SC.

Aby se odlišil od výše zmíněného konkurenčního Triumphu 2000, zařadil Rover do nabídky modelové řady P6 i hliníkový vidlicový osmiválec s obsahem 3,5 litru, na který koupil již dříve licenci od firmy Buick. Tuto variantu pak prodával od roku 1968 pod označením Rover 3500. Motor dával pěkných 141k, standardně byl spojen s automatickou převodovkou a byl zvláště oblíben anglickými policejními složkami.

Na začátku sedmdesátých let došlo k faceliftu Roveru P6, který dostal černou plastovou masku a modernější interiér. V roce 1971 se v katalogu Roveru objevil i další model 3500S s výkonem zvýšeným na 155k a čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Poslední inovací u Roveru P6 bylo zvětšení obsahu základních čtyřválcových motorů na 2,2l, díky čemuž vzrostl výkon standardní verze SC na 114k a dvoukarburátorové TC na 132k.

Z výroby byl Rover P6 stažen na jaře 1977 a v nabídce jej nahradil nový model SD1.

 

Technické údaje: Karoserie: čtyřdveřový sedan s motorem vpředu Motor: řadový čtyřválec OHC s obsahem 1978 ccm (později 2205 ccm) a jedním nebo dvěma karburátory SU / hliníkový vidlicový osmiválec s obsahem 3526 ccm Výkon: 2000TC - 124k při 5500 ot/min, 3500S - 155k při 5200 ot/min Točivý moment: 2000TC - 179Nm při 4000 ot/min, 3500S - 273Nm při 3000 ot/min Převodovka: automatická nebo manuální čtyřstupňová Brzdy: kotoučové s posilovačem na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4534 x 1689 x 1402 mm Rozvor: 2626 mm Hmotnost: 2000TC - 1311 kg Maximální rychlost: 2000TC - 170 km/h Zrychlení 0 - 100 km/h: 2000TC - 13,2 s

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech