logotype

Toyota 2000GT (1967-1970)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Sportovní kupé ze Země vycházejícího slunce.

Toto vzhledné sportovní kupé od Toyoty, které mělo demonstrovat technologickou vyspělost firmy, bylo představeno veřejnosti v roce 1967, tedy o tři roky dříve než konkurenční Nissan přišel se svým modelem Datsun 240Z.

Společnosti Nissan i Toyota plánovaly nezávisle na sobě uvést na trh vůz třídy GT. Nissan se spojil s motocyklovou firmou Yamaha při vývoji vozu pod kódovým jménem A550X, navženým německo-americkým designérem Albrechtem Goertzem (mezi jehož práce patří i BMW 507). Po třenicích mezi oběma Nissanem a Yamahou došlo na sklonku roku 1964 k ukončnení projektu. Toyota odstartovala v té době ve vlastní režii projekt 280A, jehož designerem byl Satoru Nozaki. Zástupci Nissanem odkopnuté Yamahy navštívili Toyotu, aby předvedli svůj dokončený prototyp A550X a později se obě společnosti dohodly na spolupráci na Nozakiho návrhu.

Od začátku bylo cílem teamu Toyoty vytvořit konkurenční model senzačnímu Jaguaru E-Type. Hvězda ženevského autosalonu z roku 1961 byla vzorem pro plánovanou vlajkovou loď Toyoty. Trvanlivý řadový šestiválec DOHC Jaguaru, byl odzkoušen na závodech, byl spolehlivý, silný a kultivovaný. Kromě toho měl E-Type výborné šasi s nezávislým zavěšením všech kol a kotoučovými brzdami na všech kolech.

Toyota tedy koupila jeden Jaguar E-Type, Lotus Elan, Porsche 911 a ještě několik dalších sportovních vozů a studovala.

Nozaki se sice nechal inspirovat karoserií Jaguaru E-Type, ale snažil se zdokonalit aerodynamiku. Změnil přední část, takže GT bylo o 6cm kratší a 5,3cm užší a přepracoval zadní část v očekávání, že eliminuje nadzdvihávání zadní části Jaguaru. Snížená přední část si vyžádala ještě instalaci dalších výklopných světel, aby byl splněn kalifornský požadavek na minimální výšku (61cm) hlavních světel nad zemí. Jako základ pro návrh motoru byl vybrán řadový šestiválcový dvoulitr z vlajkové lodi Crown. Yamaha vyvinula hliníkovou hlavu s hemisférickými spalovacími komorami a řetězem hnanými vačkami. Motor byl doplněn o tři dvojité karburátory Mikuni-Solex, se kterými dával motor až 150k. V soutěžních verzích byly použity karburátory Weber a bylo tak dosahováno výkonu přes 200k. Pro tento pouze 1160kg vážící vůz to byl výkon více než dostatečný a umožňoval mu rychlost přes 200 km/h.

Toyota si celkem dobře uvědomovala, že nejlépe své vozy otestuje v soutěžích a už ve fázi prototypu připravila několik soutěžních verzí, jež nasadila v japonském Grand Prix. Jedna ze soutěžních Toyot dokonce vytvořila první 3 rychlostní rekordy FIA.

Toyota 2000GT byla poprvé představena veřejnosti na Tokijské Motor Show v roce 1967 a ještě téhož roku byla uvedena do prodeje. Cena se pohybovala okolo 6800 dolarů a cenu Jaguaru E-Type tak převyšovala o více 1000 dolarů. Amerika nebyla připravena zaplatit tolik za "větší a krásnější sestru" modelu Corona. Ve finále jich bylo vyrobeno pouze 337 a byla převálcována Datsunem 240Z.

Červená Toyota na obrázcích je jedním z devíti vozů vyrobených s motorem o obsahu 2,3 l, které měly o 10k nižší výkon, ale o 25 Nm vyšší točivý moment.

Toyota 2000 GT si ve speciálně upravené verzi kabrio také zahrála po boku Jamese Bonda ve filmu You only live twice, kde ji používala Bondova kolegyně Aki.

Podklady pro článek byly čerpány v magazínu Motor Trend a na webu MGM.


Technické údaje: Motor: řadový šestiválec DOHC 1988 ccm se třemi karburátoru Mikuni-Solex PHH / SOHC 2253 ccm Převodovka: manuální pětistupňová Náhon: na zadní kola Brzdy: kotoučové s posilovačem na všech kolech Výkon: 150k při 5400 ot/min Točivý moment: 176 Nm / 201 Nm pří 3800 ot/min Maximální rychlost: 192 - 210 km/h podle zpřevodování Zrychlení 0-100 km/h: 10,1s Čtvrt míle: 17s s rychlostí v cíli 142,5 km/h

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech