logotype

Trabant 601 (1965-1991)

Ďábelský pryskyřičník

Po sjednocení východního a západního Německa zaujal všeobecnou pozornost vůz, který všichni dobře známe - Trabant 601. Přes svoji naprostou technickou zastaralost byl shedán jako pohledný a vyzdvihnut na piedestal mezi legendy z říše automobilů.

Model 601 vyvinutý z předchozího téměř identického typu 600 se začal vyrábět koncem roku 1964. Nabízely se různé druhy karosérie, z nichž nejpopulárnější byla klasická "limuzína" se stupňovitpu zádí. Nemenší oblibě se těšila i verze kombi (Universal), která byla velmi oblíbeným náčiním k přepravě nákladu všeho druhu. Existovala však i vojenská verze a cabriolet, jehož karoserii vyráběla firma Osterman z Osnabrücku. Trabant byl taktéž proslulý pestrou nabídkou barvených odstínů. Za dvacetšest let výroby se vůz téměř nezměnil. Od roku 1965 se na zvláštní objednávku nabízela automatická převodovka a roku 1969 byl výkon motoru zvýšen o hrozivé 2 kW. Od roku 1983 bylo dosud šestivoltové elektrické úsrojí změněno na dvanáctivoltové a v květnu 1990 dostal Trabi 1,1 litrový čtyřtakt původem od VW Polo. V roce 1984 proběhl rovněž experiment se vznětovým motorem, na jehož sériovou výrobu však nikdy nedošlo. Nejsilnější stránkou Trabantu byla jeho spolehlivost, protože byl konstrukčně nesmírně jednoduchý.

Vozy Trabant se zúčastnily rally po celém světě, počínaje Rally 1000 jezer po závody RAC v Británii, a mimo jiné zvítězily ve své třídě v řecké Rally Acropolis. Výroba tohoto nezapomenutelného smraďocha byla definitivně ukončena v roce 1991 poté, co továnu ve Zwickau opustilo více než 3 miliony exemplářů.


Trabant aneb všech triumphy v rukávu: http://www.youtube.com/watch?v=EJOIjQJAL30 , :-)

na horním obrázku vidíme trabanta v akční verzi Sttutgarter-express

odvážné ploutve na zádi limuzíny v jednom z tradičních východoněmeckých odstínů

zadní okno je vhodné k přepravě jednoho středně velkého a zlobivého psa

pod kapotou je vše vč. palivové nádrže na special-mix úhledně uspořádáno

interiér překvapuje ergonomickým uspořádáním ovládacích prvků (tzv. řadové uspořádání)

dobový prospekt

pick-up

Trabant 1.1

na snímku z testovací jízdy si všimněte extatického výrazu v očích testovacího jezdce, jakož i zběsile ubíhající krajiny v pozadí:)

Technické údaje: Karoserie: dvou/tří dveřový tudor, kombi nebo kabriolet, jednotlivé díly z duroplastu Motor: dvoudobý dvouválec o objemu 594 cm3, maximální výkon 19 kW Převodovka: manuální čtyřstupňová s řazením pod volantem Brzdy: bubnové na všech kolech Maximální rychlost: 100 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech