logotype

Reliant Sabre 4 / Six (1961-1964)

První pokus o sportovní vůz anglické automobilky, do té doby známé spíše obskurními tříkolkami

Reliant Sabre Six z roku 1964

Firma Reliant byla založena v roce 1935 a zaměřovala se výhradně na výrobu prapodivných levných tříkolových miniautomobilů.

V roce 1960 dostal Jicak Shubinsky z izraelské firmy Autocars Ltd. nápad vyrábět nový sportovní vůz a vyvážet ho do Spojených Států. Zašel tedy na výstavu závodních vozů, kde jej zaujal speciál Ashley s laminátovou karosérií a nový podvozek se žebřinovým rámem a neobvyklým předním nezávislým zavěšením Leslieho Ballamyho. Dohodl se s oběmi firmami a mohl tedy využít oba návrhy. Pokud jde o vlastní výrobu, obrátil se na Reliant, s nímž již dříve spolupracoval.

Během necelých devíti měsíců konstruktéři Reliantu na základě výše zmíněné karosérie, podvozku a zavěšení úspěšně navrhli sportovní vůz, vybavili jej motorem Ford Consul o obsahu 1,7l a výsledný automobil byl ve velmi omezeném množství firmou Autocars vyráběn a vyvážen do Spojených Států pod jménem Sabra.

Reliant také samozřejmě ucítil příležitost rozšířit i vlastní nabídku a na základě projektu Sabra připravil vlastní model Sabre, který představil v roce 1961 na londýnské motorshow. K dispozici byl opět s motorem Ford Consul buď s jedním karburátorem Zenith nebo vyladěná verze se dvěma karburátory SU. Nutno říci, že reakce na otevřený vůz s dlouhým čumákem zakončeným bumerangovitými nárazníky byly přinejměnším smíšené, ale na druhou stranu, byl Sabre celkem bezpečný, zábavný a ekonomický. Později byla příď pozměněna a v nabídce se objevila i uzavřená varianta kupé a majitele si našlo celkem 208 čtyřválcových exemplářů.

V roce 1962 uvedl Reliant na trh dražší a silnější Sabre Six se zkrácenou kapotou, konvenčnějším předním zavěšením pocházejícím z Triumphu TR4 a řadovým šestiválcem Ford Zephyr o obsahu 2,6l pod kapotou. I když byl vzhled vozu vylepšen, byl vcelku chválen tiskem jako dobrý zástupce kategorie Gran Turismo, nebyly prodeje katapultovány nijak závratně vysoko a bylo vyrobeno jen 75 vozů s uzavřenou karosérií a 2 s otevřenou. V každém případě však model Sabre byl pro Reliant přelomový a firma se později etablovala také jako výrobce sportovních vozů.

Otevřený Sabre 4 na londýnské motorshow v roce 1961

Reliant Sabre Six (na tomto a všech následujících snímcích)

Skočíme si dále,

a radostněji...


Technické údaje: Reliant Sabre Six - Karoserie: sklolaminátová, dvoumístné dvoudveřové kupé nebo kabrio s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec s obsahem 2553ccm Výkon: 109k při 4800 ot/min Točivý moment: 186Nm při 2400 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: kotoučové vpředu / bubnové vzadu Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4050 x 1550 x 1270mm Rozvor: 2286 mm Hmotnost: 816 kg Maximální rychlost: 179 km/h Zrychlení 0 - 100 km/h: 12,2s

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech