logotype

Range Rover Mk I (1970-1994)

Průkopník luxusních offroadů

V současné době si lze těžko představit motoristický svět bez luxusních terénních vozidel. Jen málokterý výrobce si dovolí předvést svůj prodejní katalog jako kompletní, aniž by v něm nabízel aspoň jeden drahý vůz s pohonem všech čtyř kol.

Avšak před rokem 1970, když jste chtěli podniknout přespolní jízdu, museli jste jako nezbytný prvek akceptovat strohost a krajní nedostatek komfortu. Nejjednodušším komfortním prvkem všech terénních vozidel byl polštářek na zadním lavicovém sedadle jako například u Land Roveru Defender. Do této situace přišel Range Rover. Když Rover zakoupil pro své silniční vozy lehký 3,5 litrový vidlicový osmiválec Buick, začal s rozhlížet, jak by se tento agregát dal využít i pro jiné aplikace. Myšlenka implantovat jej do nového projektu se ukázala jako pravé terno.Stejně jako předtím Land Rover i Rang Rover se zdál být krátkodobým projektem určeným k tomu, aby pomohl firmě překonat finanční potíže způsobené poklesem vojenských zakázek. Koncepce tak, jak se postupně vyvinula, předpokládala vytvořit vozidlo typu Land Rover, které by si poradilo i s nejhrubším terénem, bylo zároveň vybaveno silniční úrovní komfortu a zavěšení. Navrhnout terénní vůz, který by byl zároveň luxusní, byla pro Rover velice riskantní sázka. Předtím totiž nic podobného neexistovalo a projekt mohl skončit katastrofálně. Nestalo se, naopak se stal jedním z milníků automobilismu. Range Rover sklízel od počátkuvelic příznivý ohlas, protože se cítil stejně dobře na silnici i v terénu, byl schopen projet všude  a vypořádat se bez velkých potíží s jakýmkoli okolím. Zároveň však byl kultivovaný a přijatelný pro denní použití, i když nebyl právě nejlevnější. Krabicovitá karoserie byla výsledkem spolupráce návrhářů Spena Kinga a Phial Jacksona. Vyrobena byla z hliníku a navržena kvůli všestrannosti jako vůz s prostorným interiérem a splývavou zádí. Energii pro pohon všech kol ve stálém záběru dodával poněkud níže vyladěný osmiválec Buick.Samonastavovací zavěšení na vinutých pružinách se pak postaralo o značně klidnější jízdu než jakou se vyznačoval Land Rover.

Až do roku 1981, kdy se objevila velice potřebná čtyřdveřová verze, byly všechny modely pouze dvoudveřové. O dva roky později dostal vůz pětistupňovou převodovku. Předtím byla převodovka čtyřstupňová, měla však jako standard převod posledního stupně dorychla. Roku 1986 se uskutečnil první krok k ústupu od žíznivého benzinového osmiválce. Byl totiž zaveden čtyřválcový vznětový motor italského původu o objemu 2.393 ccm, určený speciálně zákazníkům, kteří měli rádi styl a praktičnost Range Roveru, ale odrazovala je vysoká spotřeba paliva. Prostá nadčasová elegance originálního designu vydržela téměř beze změny celé čtvrtstoletí. Revidovaná verze s objevila až v roce 1994, designem však nenavázala na jednoduchou osobitost svého předchůdce.

 

snímek z populární Camel Trophy

civilní verze Vogue a terénní speciál

srovnání interiéru původní a pozdější verze z osmdesátých let

Range Rover yeaaaaaah baby..

 

Technické údaje: Motor: vidlicový osmiválec Buick, objem 3,5l, výkon 97 kW při 5 000 ot./min Max. rychlost: 161 km/h Zrychlení 0 - 100 km/h za 14,4 s

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech