logotype

Triumph TR6 (1969-1976)

lehký anglický sportovní roadster

Exemplář ze sbírky redakce www.partaj.cz :) a zde jeho pohnutý příběh...

Předchozí model TR5/250 byl pro Triumph dost velkým zklamáním, neboť nebyl přijat moc kladně ve Spojených státech, pro které byl určen především. I když byl oproti TR4 poháněn šestiválcem, nebyl v karburátorové verzi pro USA ani výkonnější, ani rychlejší a karosérie zůstala prakticky beze změn.

 

Vedení Triumphu tedy rozhodlo o radikálnější změně karosérie. Dvorní návrhář Triumphu - Giovanni Michelotti, který měl na svědomí i karosérii modelů TR4/5/250, byl tou dobou zaměstnán jinými projekty, takže bylo rozhodnuto hledat jinde. Nakonec byla vybrána německá karosářská firma Karmann, proslulá svými variacemi na téma VW Brouk. Zadání znělo jasně - maximálně změnit vzhled, ale zachovat strukturu vozidla. Kromě podvozku a motoru měly zůstat zachovány oblouky kol, podlaha, čelní stěna kabiny, přední sklo, dveře, podlahy i vnitřní panely.

U Karmanna se obtížného úkolu zhostili na jedničku a v neuvěřitelně krátké době změnili karosérii k nepoznání v podstatě především změnou čela a zádi. Přední maska byla zvýšena, takže přibylo místa v motorovém prostoru a mohla zmizet boule na kapotě ukrývající karburátory. Kvůli širším kolům byly rozšířeny blatníky, byl zlepšen mechanismus stahovací střechy a změněna sedadla. Dále vůz dostal novou seseknutou záď kammova typu, jejímž vedlejším efektem bylo více prostoru na zavazadla. Podvozek i motor TR6-ky zůstaly až na drobné změny shodné s předchozím modelem TR5. Karmannovi se tak moderně vyhlížející karosérií podařilo umně maskovat lehce zastarávající mechanické části zděděné z předchozích modelů.

 

Stejně jako její předchůdce TR5, byla TR6-ka vyráběna ve dvou verzích - kvůli plnění emisních limitů přiškrcený model pro USA vybavený řadovým šestiválcem o objemu 2,5 l (104k) se dvěma karburátory Zenith-Stromberg a sportovnější verze pro Evropu, jejíž motor 2,5 l (125 až 152k) byl vybaven mechanickým vstřikováním Lucas.

Na rozdíl od svého tehdejšího největšího konkurenta na poli 6-ti válcových sportovních roadsterů - MGC koketujícím se samonosnou karosérií, zůstal Triumph věrný osvědčené konstrukci s žebřinovým rámem a na něm posazené karosérii. To se nakonec ukázalo jako vcelku šťastné rozhodnutí, neboť MGC byl díky svým kritizovaným špatným jízdním vlastnostem v roce 1969 vyřazen z výroby a nechal tak TR6-ku na trhu prakticky bez konkurence.

Za celou dobu výroby nedošlo k výraznějším modifikacím. Pouze v roce 1971 dostal Triumph TR6 silnější převodovku z modelu Stag a v roce 1974 nehezké gumové bačkory na nárazníky, aby vyhověl americké bezpečnostní legislativě.

V červenci 1976 byl po sedmi letech Triumph TR6 stažen z výroby a stal se nejdéle produkovaným modelem řady TR. Vyrobeno jich bylo 77 938 v americké verzi s karburátory a 13 912 v evropské se vstřikováním. Dodnes se zachovalo zhruba 6 tisíc karburátorových modelů a 4 tisíce se vstřikováním.

Moje TR6-ka

 

 

 

 

 

 

TR6 s odnímatelným hardtopem

 

 

Podvozek s motorem a neoriginálními teleskopickými tlumiči Koni. Původně byly TR6-ky vybaveny pákovými zadními tlumiči, jejichž nedostupnost způsobila, že je většina majitelů nahrazuje jinými typy.

 


Technické údaje: Druh karoserie: dvousedadlový roadster s podélně uloženým motorem vpředu Motor: řadový šestiválec 2498 ccm se vstřikováním Lucas / karburátory Zenith-Stromberg Výkon: 152k při 5500 ot/min (1969-1973), 125k při 5250 ot/min (1973-1976), karburátorový model 104k při 4500 ot/min Náhon: na zadní nápravu Převodovka: manuální čtyřstupňová (na přání s rychloběhem na 3 a 4-tém stupni) Odpružení/Zavěšení: vinuté pružiny, vpředu horní a dolní ramena, vzadu výkyvné polonápravy s diagonálními rameny Brzdy: vpředu kotoučová a vzadu bubnové, s posilovačem Rozměry d x š x v: 3937 x 1470 x 1270 mm Rozvor: 2235 mm Hmotnost: 1034 až 1118 kg podle modelu Maximální rychlost: 191 km/h (152k), 172 km/h (104k) Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s (152k), 9 s (125k), 10,6 s (104k) Spotřeba: 8,8 l/100 km

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech