logotype

Nissan 370Z (2009-dodnes)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Legenda pokračuje

Fairlady Z - v našich zeměpisných šířkách známá spíše pod nudným označením Nissan 370Z

Již delší dobu jsme denně bombardováni desítkami žádostí o sepsání článku pojednávajícího o pokračování seriálu z rodinné mytologie vozů Datsun/Nissan Z. Třeba paní Hmátalíková z Dolního Polubného nám píše: „Vážená redakce Partaje, jako dlouholetá členka partajní motoristické komise při MNV Tanvald se jménem mých kolegů z místní ZO Svazarmu přimlouvám za zveřejnění celé pravdy o odhalení kultu osobnosti Nissanu Z. U nás v Jizerských horách je stodola, kde jsem těchto vozů viděla spoustu, ale prý to nikdo nehce a loni se na ten kravín stejně zřítila střecha se sněhem. Tak aspoň ať nějaká památka zůstane, chápete.“Paní Hmátalíkové tedy vyhovujeme a zveřejňujeme nezkrácený test Nissanu 370Z, který nám k testování poskytlo maďarské zastoupení značky – firma Mogurt z Tatabánye (viz SPZ).

O modelech „zetek“ vyráběných v letech 1969 – 1989 jsme si povídali v jednotlivých starších článcích, dnes se zaměříme na nejnovější „historii“. Po nepříliš vydařené evoluci typu 300ZX vyráběné v letech 1989 -1996 došlo vinou jistého morálního zastarání celé modelové řady k přerušení rodové linie. Na lepší časy se začalo blýskat až s konceptem 240Z z roku 1999 a pravý návrat ke kořenům přinesl model 350Z produkovaný od roku 2001. Tenhle nemachrovaný svalovec se Nissanu opravdu vydařil a řada znaků charakteristických pro „Z-cars“ zajistila vozu opětovný masivní úspěch. My jsem ale ještě pokrokovější a proto jsme protáhli výroční sérii nejnovější řady 370Z.

Otázka designu je jistě subjektivní kategorií a jakkoliv nechci nikomu vnucovat svůj názor, prostě si zapamatujte, že 370Z je zblízka opravdu fajnová kára. Dobrá, alespoň pár objektivních poznatků: oproti svému předchůdci je 370Z o 65 mm kratší a o plných 100 mm se zkrátil rozvor, který nyní činí 2550 mm. Na výšku zůstalo vše při starém (1315 mm), nejnovější „zetko“ ale nabylo 30 mm v bocích. Obzvlášť v černém laku, jaký mělo naše auto vynikla agresivnější svalnatá vizáž podpořená ostřeji zahraněnými hlavními světly ve tvaru jakéhosi bumerangu, stejně jako v podobném duchu tvarované svítilny zadní. Nostalgickým detailem, který ocení milovníci značky, jsou boční kulaté blinkry s klasickým emblémem „Z“ známým ze starších typů.

Když jsem poprvé nasedl do 370Z poměrně záhy jsem seznal, že se tu oproti mé 260Z dobrého ročníku 77 lecos změnilo. Předně je člověk obklopen nezvyklou masou hmoty, kam jen oko dohlédne. Pro pocit bezpečí, sucha a ochrany to ale není vůbec špatná věc. Trochu mě zamrzelo, že už není vidět na kapotu, ale to už je holt život. S podivem jsem konstatoval, že prkno opěradla bylo vyměněno za anatomičtěji působící kus, stejné boční výztuhy se dostalo i sedací části. Vše umocňovalo přepychové čalounění rudou kůží. Kulaté budíky s dominantním otáčkoměrem se mi líbily, tradici kupodivu ctí i trojice sdružených přístrojů na středu přístrojovky. Cizorodý prvek, který dnes hyzdí hodně jinak hezkých aut představuje rozcapený displej navigace o něco níže. Výtečný volant, do jehož věnce by se ten z mého Datsunu vešel zhruba třikrát, má na svém středu dobře známý emblém. Velký ústupek ze slávy zaznamenal zavazadlový prostor přepažený vzpěrou mezi tlumiči, který se s tím ze starého Z vůbec nedá srovnávat, jak co do velikosti, tak do někdejšího charakteristického medvědího čalounění.

Nissan se sympaticky nenechal strhnout do víru trendy turbomotorů a stále sází na osvědčený vidlicový šestiválec nově převrtaný na 3,7 litru. Tenhle motor má svůj původ už v 300ZX z roku 1984 a v aktuálním naladění dává krouťák 366 N.m. při 5.000 ot./min. a nejvyšší výkon 241 kW v sedmi tisících. Auto se po jezeďácku startuje knoflíkem a jen co motor naskočí, můžete se zaposlouchat do tlumeného dunění. Podobně jako jiné staré velké motory budí zdání, že jde točit téměř do nekonečna, což vynikne zvlášť když povážíme, že pro svižnou jízdu bohatě stačí první polovina otáčkového spektra. Pokud si zrovna z okresky nehodláte udělat závodní dráhu, je motoru úplně jedno, jestli máte při šedesátce zařazenou dvojku nebo šestku.Potěší i dnes nevídaně ostrá reakce na přidání plynu. Do 3.000 otáček se velký bručoun chová jako leckterý běžný dvoulitr a také akustická pohoda na palubě není ničím rušena. Skutečnost, že jde o sporťák v takových chvílích připomínají jen ztuha jdoucí pedály. Přes tři tisíce servíruje „zetko“ už o poznání zábavnější program, to nejlepší ale číhá až krátce před pětitisícovou hranicí. Tady už začíná ten správný huronský řev a šestiválec dá pocítit plnou porci síly. Takové zážitky rozvážná dvěstěšedesátka vůbec nezná. Zcela zásadní pokrok byl učiněn u přenosu hnací síly. Pravda, i 260Z má na svojí dobu dost kvaltů (5) ale jejich řazení neprobíhá ani v nejmenším bez problémů – přinejmenším u jedničky a dvojky pravidelně počítám zuby. To 370Z je na tom lépe. Šest stupňů vpřed se řadí zcela pregnantně a je tady i něco jako elektronická simulace meziplynu. Fuj!

Generační rozdíl v jízdních vlastnostech je vpravdě kolosální. Zatímco můj černý šíp se nejen v zatáčkách vlní jako užovka, 370Z je za všech okolností pevný v kramflících. Taky určení modelu doznalo zásadní změny. Zatímco vousatý kmet je zvláště v prvedení 2+2 rozeným „dálníkem“ a serpentýny mu moc nevoní, novic se v řezání zatáček vyžívá a s brutalitou sobě vlastní vás magnetizuje svým nakažlivým extremismem. Limitem jsou v 99% případů jen a pouze nešikovné ruce řidiče a srdce v hnědých kalhotách. Ke správnému pocitu přispívá i patřičně tuhý chod všech zásadních ovládacích prvků. Ve městě je to sice na pos… na trati je to však vynikající pocit. Obzvláště adrenalinová zábava nastává po stisku tlačítka ESP off. Tam kde vás dřív elektronika držela v zatáčce, jde teď zadek po překročení meze adheze do divokého driftu a jízda dveřmi napřed může začít. Také bohatě dimenzované brzdy s arzenálem elektronických asistentů nesnesly ani po opakovaném užívání žádnou zásadnější kritiku. Tu zpropadenou elektroniku sice nemám rád, na druhou stranu je nutné uznat, že v rukou nezkušeného pilota se podobné auto po vypnutí příslušných systémů snadno změní v neřízenou střelu.

Podtrženo sečteno, Nissan 370Z velmi zdařile navazuje na historickou tradici a dále rozvíjí osvědčené kvality 350Z. Má sice menší kufr a je trochu dražší, ale tím ta negativa asi končí. ;-)

Fairlady Z aka Nissan 370Z

Fairlady Z aka Nissan 370Z

Fairlady Z aka Nissan 370Z

Fairlady Z aka Nissan 370Z

Fairlady Z aka Nissan 370Z

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech