logotype
image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7

www.partaj.cz je prostě nejlepší

Wartburg 900 Sport

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Ferrariho a Pinin Farinův sportovní roadster pro Německo
(aprílový článek, ne zcela právem zařazený do rubriky Strašidelnej zámek)

Jedna z nejstarších automobilových značek a označení několika modelových řad automobilů vyráběných v automobilce v německém městě Eisenach. Tato automobilka byla z minulosti známa mimo jiné taky pod zkratkou AWE - Automobilwerke Eisenach.

Prvním automobilem pojmenovaným v automobilce podle nedalekého hradu byl vůz vyrobený již v roce 1898. Ve třicátých letech 20.století bylo tohoto jména využíváno pro označení modelové řady luxusních sportovních vozů značky BMW vyráběných v tomto závodě.

Znovu se toto označení objevilo v roce 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen nový model s označením Wartburg 900 typ 311. Jednalo se o vůz poháněný tříválcem o objemu 900 ccm a výkonu 33 k na jehož návrhu se společným dílem podílel legendární Enzo Ferrari a Pinin Farina.

Tento model byl během dalších let vyráběn i v ceněné verzi pro závodní okruhy, s výkonem laděným na 35 k při 3700 ot/min. Tento skvělý závodní nástroj se stal na dlouhá léta neporazitelným soupeřem takovým legendám jako například Morgan Runabout, Alfa Romeo AR 51 "The Matta" či překvapivě i v nejvyšší třídě závodícímu Lamborghini DL30.

Jako základ motoru byly převzaty první 3 válce z oblíbeného dvanáctiválce modelu Ferrari 250GTO. Jejich objem byl zvýšen ze 750 na 900 ccm. Kvality této pohonné jednotky jednoznačně dokládá skutečnost, že se udržela ve výrobě bez významných změn až do roku 1990, kdy došlo k nepřátelskému převzetí společnosti Wartburg méně úspěšným konkurentem, ale vládou západního Německa mocně podporovaným - Volkswagenem, jež převzal špičkové technologie a výrobní postupy a vlastní výrobu u nebezpečného konkurenta postupně utlumil.

Jako podvozek typu Wartburg 900 výborně posloužil houpací koník Enzova syna Dina. Elegantní odlehčenou karosérii navrhl sám Pinin Farina. Díky obrovskému úspěchu Wartburgu se později Pinin Farina rozhodl zužitkovat své zkušenosti při návrhu zcela nového Ferrariho kupé 250 GT Lusso. Na obrázku níže může vysledovat nespornou podobnost Ferrari GT Lusso s předchozím Pinin Farinovým počinem Wartburg 900 Sport.

Použité fotografie Wartburgu 900 Sport a část textu pocházejí ze serveru "Auta 5P" a http://cs.wikipedia.org/wiki/Wartburg_%28automobilov%C3%A1_zna%C4%8Dka%29.

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech