AC Ace (1953-1964)
Úspěšný roadster od AC
Přestože je AC jedním z nejstarších britských výrobců aut, skutečný úspěch zaznamenal poprvé na londýnské Motor Show v roce 1954 se svým modelem Ace.
Do té doby byla firma AC známa jako menší výrobce kvalitních sportovních limuzín, zatímco Ace byl prvním britským poválečným ryze sportovním vozem s atraktivní karosérií a jednoduchým podvozkem. O několik let později použil AC Ace také Carroll Shelby jako základ pro Shelby Cobru.
AC Ace vznikla ze spolupráce s konstruktérem Johnem Trojeirem jako produkční verze závodního vozu Trojeiro Bristol Special z roku 1952. Stejně jako závodní speciál, mělo Ace nezávislé zavěšení všech kol a jednoduchý podvozek vyrobený ze dvou třípalcových trubek. Na podvozku byla posazena lehká hliníková karosérie s trubkovým rámem. Jako pohonná jednotka byl zpočátku použit starší dvoulitrový šestiválec Bristol, vycházející z předválečného BMW 328. Od roku 1961 se pod kapotou objevoval i motor Ford Zephyr s objemem 2,6l v různém stupni vyladění.
Ace dosahovalo i sportovních úspěchů, z nichž asi za největší lze považovat sedmé místo v Le Mans 1957 a osmé o rok později. Přímou konkurencí byly pro Ace vozy jako Jaguar XK 120 a 140, Austin Healey 100M a Porsche 356 Speedster.
Pohled pod kapotu na šestiválec Bristol
Technické údaje: Karosérie: dvoumístný roadster s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec OHC o obsahu 1971ccm, se třemi karburátory SU Výkon: 125k při 5750 ot/min Točivý moment: 174 Nm při 4500 ot/min Rozměry d x š x v: 3848 x 1511 x 1245 mm Hmotnost: 885 kg Náhon: na zadní kola Převodovka: čtyřstupňová manuální Brzdy: bubnové na všech kolech Maximální rychlost: 185 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 8,2s