logotype

Renault 4 (1961-1992)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Francouzský bestseller z AZNP Renault

Citroën 2CV se sice stal ikonou francouzského venkova, jednoznačným bestsellerem v zemi galského kohouta byl však Renault 4. Za předlouhých 30 let produkce se ho prodalo přes 8 milionů exemplářů. Jenom VW Brouk a plechová Lízinka od Forda dosáhly lepších prodejních výsledků.

Nikdo patrně nebyl tímto úspěchem překvapen víc, než sám Renault, protože model 4 se měl původně jen pokusit konkurovat populární „kachně“, která se se mezitím stala nejprodávanějším francouzským vozem.

Stejně jako Citroën měl i model 4 pružnou jízdu, ultraměkké zavěšení, poněkud nepředvídatelné ovládání a podivné tlačítkové řazení, které později nahradila „šaltpáka“ trčící zpod přístrojové desky. Byl rovněž fešně oděn do tenoučké karoserie, která ještě více navozovala dojem vlnitého plechu.

Prosté mechanické uspořádání, spolehlivost a krajně nízké provozní náklady ze „čtyřky“ učinily levný a velice populární předmět zájmu francouzských zákazníků, přičemž jeho export byl úspěšný zejména na rozvojových trzích, například v Jugoslávii.

Rané verze byly vybaveny řadovým čtyřválcem o nevalném objemu 603 cm3, kapacita však postupně rostla po celou dobu výroby. Vůz používal agregáty z modelů 4CV, Dauphine, Caravelle a nokonec i 1,1 litrový motor z Renaultu 5.

Vedle pětidveřové karoserie se splývavou zádí se model 4 prosadil i jako mezi pošťáky a pekaři velmi populární pick-up F4, dále třeba plážový model Rodeo namířený proti Citroënu Mehari.

akční model Parisienne s uměleckou dekorací na bocích karoserie

poslední R4 GTL z roku 1992

je to tak snadné...

solidně zajetý van F4 na předměstí Palma de Mallorca

odvozený Renault Rodeo

v časopisu Elle

sejdeme se na Vlachovce..

Ano Jeane, také nevím jak jsme to všechno mohli do té plečky naskládat :)

Technické údaje: Karoserie: čtyřdveřové pětimístné kombi s motorem umístěným vpředu Motor (1977 R4 TL): řadový čtyřválec OHV s objemem 845 ccm Výkon: 25 kW při 5 000 ot./min. Převodovka: čtyřstupňová manuální Náhon: na přední kola Hmotnost: 690 kg Rozměry d x š x v: 3670 x 1485 x 1550 Maximální rychlost: 123 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 25,9 s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech