logotype

BMW M1 (1979-1980)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Mnichovské UFO

Předchůdcem vozu BMW M1 byl BMW Turbo s motorem před zadní nápravou, jistý druh pojízdné pokusné laboratoře s křídlovými dveřmi. V Mnichově měli vážný úmysl účastnit se vytrvalostních závodů Endurance, což vyžadovalo výrobu nejméně 400 kusové homologační série pro běžný provoz. Původně chtěli pro M1 použít dvanáctiválcový vidlicový motor. Potom se BMW, především z důvodu energeticé krize, rozhodl pro verzi zdokonaleného šestiválce z lehkých slitin se zdvihovým objemem 3,45 l, ventilovým rozvodem se 24 ventily a suchou klikovou skříní. Sériová verze M1 dle návrhu Giugiara se opírala o původní Turbo, měla však konvenční dveře. Podle dřívějšího dohovoru měl M1 vyrábět Lamborghini, protože podnik v Santa Agatě Bolognese měl potřebné zařízení. Z finančních důvodů však italský podnik tomuto závazku nemohl dostát. Po jednoročních průtazích tak začala produkce u Baura ve Stuttgartu. I když byl model vystaven na Pařížském autosalonu 1978, mohl být pro další odklady v konečné fázi schválen až v roce 1980. Tak se stalo, že se M1 nakonec zúčastnil jen jedné sezóny závodů Endurance, než byla pravidla s konečnou platností změněna.

Pro svoji preciznost v jízdních podmínách měl model pověst téměř legendární. Do zastavení produkce bylo vyrobeno jenom 446 vozů, tedy podstatně méně než bylo plánováno.

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřové kupé Motor: řadový šestiválec, čtyři ventily na válec, zdvihový objem 3 453 ccm, největší výkon 203 kW při 6 500 ot./min., největší točivý moment 303 N.m. při 5 500 ot./min. Převodovka: pětistupňová manuální Brzdy: kotoučové vpředu i vzadu Maximální rychlost: 262 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech