logotype

Chrysler Turbine (1963)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Plynový tryskáč.

Nevlídný pohled do budoucnosti v období před druhou světovou válkou donutil inženýry firmy Chrysler hledat alternativní způsoby pohonu svých vozů. U Chryslera zvolili pro svůj pokus originální model plynové turbíny (viz obr. níže), na místo klasického benzínového čtyřtaktu. Až začátkem 50. let však nazrál stav techniky do takového bodu, kdy bylo možno realizovat výrobu takového agregátu ve větším počtu s relativně schůdnými náklady (které však byly stále enormní a na velkosériovou výrobu se nemohlo pomýšlet). První prototypy byly úspěšně testovány v roce 1954 a vyobrazený exemplář má v rodokmenu rok 1963. Později byl vývoj tohoto pohonu zastaven, vzhledem k tomu, že firma Chrysler byla významným dlužníkem státní pokladny a daňoví poplatníci již neměli další zájem na financování tohoto nejistého a velmi drahého projektu celkové náklady se vyšplhaly na 120 milionů dolarů. I když jednou v budoucnosti, kdo ví..

Vyobrazený vůz je jedním z 55 vyrobených kusů tohoto prototypu, z nichž 5 bylo určeno pro vlastní firemní testování a zbylých 50 pro vybrané kandidáty mezi veřejností, kteří se rovněž účastnili testování. Design karoserie je dílem Elwooda Engla, jejího zhotovení se ujal Ghia. Chryslerovi inženýři instalovali samotný agregát a mechanické součásti, jako třeba automatickou převodovku a elektrické stahování oken. Cena každého auta byla 50 000$, což představovalo téměř padesátinásobek ceny solidního benzínového auta své doby. Vozy se vyráběly pochopitelně výhradně ručně.

další dvě veselé kreace na plynové téma

 

Technické údaje: Karoserie: čtyřmístné kupé designed by Elwood Engel Turbína: výkon 130 koní, pracovní teplota 500 F, největší točivý moment 425 Nm při nulových otáčkách!!! účinnost okolo 85% Převodovka automatická

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech