logotype

Jaguar D-Type (1954-1957)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Závodní legenda let padesátých

Jaguar D-Type byl představen v roce 1954 po osmnácti měsících vývoje jako nástupce sportovního C-Type. Hlavním cílem tohoto modelu bylo navázat na úspěchy C-Type a i nadále vyhrávat v Le Mans. Nutno podotknout, že cíl byl splněn na výbornou a D-Type v Le Mans zvítězil v sezónách 1955, 1956 i 1957.

 

Vůz byl sice poháněn řadovým šestiválcem vycházejícím z dobových sériovách modelů, ale tady veškerá podobnost také končí. Na rozdíl od nich byl vůz menší a lehčí, měl skořepinovou konstrukci z hořčíkových slitin s pomocným rámem pro motor a zavěšení, a speciálně vyvinutou čtyřstupňovu převodovku. Vzhledem k vysoké ceně a náročnosti oprav byly v roce 1955 magnéziové slitiny nahrazeny hliníkovými.

Vzhledově se D-Type odlišoval výraznou stabilizační ploutví za sedadlem řidiče. Díky chytrému řešení Malcolma Sayera, který vůz vybavil suchou klikovou skříní a separátní horní nádržkou chladiče, bylo možné zmenšit přední část a snížit kapotu, a výrazně tak vylepšit aerodynamiku.

Bylo vyrobeno jen přibližně 45 kusů a v dnešní době je to velmi ceněný model, jehož hodnota může atakovat i hranici milionu dolarů. Z toho důvodu se také objevily firmy, které i dnes ručně vyrábějí repliky.

S tímto vozem s registrační značkou OKV 3 zvítězil v roce 1954 Peter Whitehead a Ken Wharton v závodě Reims 12 Hours

 

Technické údaje: Karoserie: dvousedadlový roadster s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec DOHC o obsahu 3442 ccm, se třemi karburátory Weber 45 DC03 Výkon: 270k při 6000 ot/min Točivý moment: 325Nm při 4000 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: kotoučové o průměru 324mm na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 3912 x 1670 x 1041 mm (typ s ploutví) Rozvor: 2300 mm Hmotnost: 840 kg Maximální rychlost: 280 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 7s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech