logotype

Jaguar SS100 (1936-1941)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Dědeček Jaguár

Jaguar SS100 z roku 1937

Firma Jaguar zahájila svou historii v roce 1922 pod jménem Swallow Sidecars Company jako výrobce sajdkár k motocyklům. U jejího zrodu stáli dva přátelé - William Walmsley a William Loyns. O čtyři roky později byla firma přejmenována na Swallow Sidecar and Coachbuilding Company, přesunula svůj zájem k výrobě zakázkových automobilových karosérií a jejich prvním výrobkem byl o rok později Austin Seven Swallow. V roce 1932 přišla firma na trh s prvním vozem vlastní výroby - SS1 postaveném na upraveném podvozku firmy Standard a poháněném nepříliš výkonnými dvou nebo 2,5 litrovými šestiválci s bočními ventily stejné firmy.

V roce 1934 se cesty obou přátel rozešly a William Lyons už bez Williama Walmsleye zakládá SS Cars Ltd. a v roce 1935 přichází s prvním vlastním sportovním vozem SS90. Ten měl sice pěknou sportovní karosérii, ale 2,5 litrový šestiválec Standard s výkonem 70k bohužel značně zaostával za očekáváním a prodalo se pouze 23 exemplářů.

Prvním skutečně sportovním vozem firmy byl v roce 1936 model SS100 pojmenovaný podle maximální dosahované teoretické rychlosti - 100mph (160 km/h). Jednalo se již o velmi slibný vůz poháněný opět 2,5 litrovým šestiválcem, ale tentokrát již vybaveným dvěma karburátory SU a výkonem zvýšeným na 100k. V tehdejším magazínu Autocar byl podroben testu, kde mu naměřili maximální rychlost 95mph (153km/h) a zrychlení z 0 na 100 km/h pod 14 sekund, což byl výsledek s nímž se mohl měřit málokterý vůz té doby. V roce 1938 byl SS100 inovován a motor byl převrtán na 3,5 litru, čímž vzrostl výkon na 125k. S touto pohonnou jednotkou již byl SS100 schopen skutečně pokořit magickou hranici 100mph a vydobyl si i značné soutěžní renomé.

Na konci Druhé světové války neměla původní značka SS z pochopitelných důvodů již tak dobrý zvuk a firma byla přejmenována na Jaguar Cars Ltd.

SS100 byl vyráběn do roku 1940 a bylo vyrobeno celkem 198 2,5 litrových a 118 3,5 litrových exemplářů. Díky tomu se jedná o poměrně nedostupný a tedy i velmi cenný Jaguar.

 

Technické údaje: Karoserie: otevřená dvoumístná sportovní s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec OHV o obsahu 2663 ccm, od roku 1938 o obsahu 3485 ccm, se dvěma karburátory SU Výkon: 2,5l - 100k, 3,5l - 125k při 4250 ot./min. Náhon: na zadní kola Brzdy: bubnové na všech kolech Převodovka: čtyřstupňová manuální Rozvor: 2642mm Rozměry d x š x v: 3886 x 1600 x 1370 mm Hmotnost: cca 1180 kg Maximální rychlost: 163 km/h Zrychlení 0 - 100 km/h: pod 11s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech