logotype

Jaguar XK120C C-Type (1951-1953)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Legendární supersport z Coventry pro soutěž 24 Heures du Mans

Vůz s číslem 18, který zvítězil v roce 1953 v závodě 24-hodin Le Mans při projížďce po Praze :)

Když v roce 1948 přišel Jaguar na trh se svým novým sportovním modelem XK120, zaznamenal s ním u zákazníků okamžitý úspěch. Jaguar XK120 byl krásný, účelný a velmi rychlý vůz s úplně novým řadovým šestiválcem a aerodynamickou karosérií, který ve své době těžko hledal soupeře. Jaguar se tedy v roce 1950 pokusil jej nasadit do prestižní soutěže 24 hodin v Le Mans, kde nejrychlejší ze tří nasazených posádek dojela na dvanáctém místě. Ukázalo se, že XK120 není ani dost lehký, ani dost silný na to, aby byl schopen umísťovat se na předních příčkách soutěže.

 

Kvůli dosažení lepších výsledků v soutěži byla tedy z XK120 vyvinuta soutěžní varianta s krásnou aerodynamickou hliníkovou karosérií, navrženou Malcolmem Sayerem. Vnitřek vozu obsahoval nové trubkové šasi, zesílené přední zavěšení a příčnou torzní tyč vzadu. Dvouvačkový řadový šestiválec o obsahu 3442 ccm dostal modernizovanou hlavu válců, vyšší kompresní poměr, dva karburátory SU či později tři Weber a jeho výkon se pohyboval mezi 200 až 210k. Ostatní komponenty byl převzaty ze standardního XK120. Volant byl vždy na pravé straně, kde byla také jediná dvířka do vozu. Posádka byla ve stísněném kokpitu před nepřízní počasí chráněna pouze nízkým předním sklem nebo malými deflektory a spolujezdec si navíc musel dávat veliký pozor na výfukové potrubí zapuštěné hluboko do levého prahu, o který si mohl snadno spálit nohy. Soutěžní varianta byla pojmenována XK120C, kde C znamenalo Competition. Později zlidovělo spíše označení C-Type.

Vzhledem k tomu, že se vývoj modelu C-Type značně protahoval, byly pro Le Mans v roce 1951 paralelně připravovány pro jistotu i původní modely XK120. Nakonec byl C-Type včas dokončen a nasazen do soutěže, kde s ním Peter Walker a Peter Whitehead dojeli na prvním místě a další vůz dokončil závod jedenáctý. V další sezoně Jaguar nasadil do soutěže C-Type s upravenou karosérií, což se ukázalo jako nepříliš šťastný krok, neboť kvůli nedostatečnému chlazení byly všechny tři nasazené posádky nuceny ze soutěže odstoupit.

V roce 1953 nasadil Jaguar do Le Mans tři znovu modifikované vozy s výkonnějšími motory s trojicí karburátorů Weber a výkonem 210k při 5800 ot/min. V této sezóně dosáhl Jaguar C-Type v Le Mans největších úspěchů a do cíle dorazily všechny tři posádky. První místo obsadil s vozem číslo 18 tandem Tony Rolt a Duncan Hamilton, na druhém místě dojel vůz 17 řízený Stirlingem Mossem a Peterem Walkerem a poslední dojel na celkově čtvrtém místě Peter Whitehead a Ian Stewart s vozem číslo 19.

V roce 1954 již v Le Mans soutěžil paralelně s následujícím modelem D-Type, kterým byl pak dalších sezonách nahrazen úplně.

Celkem bylo vyrobeno 54 těchto krásných soutěžních vozů a vzhledem ke své jedinečnosti je dnes oblíbeným terčem firem, vyrábějících repliky. Hodnota originálních modelů se pohybuje od vcelku lidových 15 milionů korun za zachovalý kus bez nějakých zásadních úspěchů v soutěžích až po poměrně nekřesťanských 100 milionů za vůz s výrobním číslem XKC0051 a registrační značkou LSF 420, se kterým v roce 1953 zvítězil Rolt a Hamilton v Le Mans.

Na snímcích v článku je vůz s číslem 18, který zvítězil v roce 1953 v závodě 24-hodin Le Mans a bylo možno jej potkat na vyjížďce po Praze.

 

Technické údaje: Karoserie: dvoumístná otevřená s motorem vpředu Motor: řadový šestiválec DOHC s obsahem 3442 ccm a dvěma karburátory SU nebo třemi Weber 40DCO Výkon: 210k při 5800 ot/min Točivý moment: 298Nm při 3900 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: bubnové na všech kolech, později kotoučové s posilovačem Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 3988 x 1638 x 1080 mm Rozvor: 2438 mm Hmotnost: 965 kg Maximální rychlost: 232 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 6,5s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech