Datsun Fairlady (1962-1970)
První vážný pokus Nissanu o sportovní vůz, aneb japonský angličan
Datsun Fairlady 2000
Fairlady byl prvním vážným pokusem Nissanu o sportovní vůz. Skutečně udivující je její podobnost s anglickým MGB, který byl ale ve skutečnosti představen až rok po Fairlady. Ta byla poprvé vystavena na tokijském autosalonu v roce 1961 a na trh byla uvedena o rok později.
Fairlady měla seprátní šasi s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením a vinutými pružinami vpředu a zadní hnanou nápravou zavěšenou na půleliptických pružinách. Původně byla vybavena slabým (70k) motorem o obsahu 1499 ccm, s nímž nebyla schopna konkurovat tehdejším anglickým vozům. Jednou její praktickou zvláštností bylo nouzové sedadlo vzadu, uložené kolmo ke směru jízdy.
Postupem času byla však, jak je u japonských výrobců zvykem, dramaticky vylepšována a hned po roce dostala silnější motor s výkonem 84k.
Další vylepšení přišla v roce 1964, kdy se objevil motor s objemem 1595 ccm o výkonu 96k, kotoučové brzdy na předních kolech a převodovka dostala plnou synchronizaci.
Opravdovým sporťákem se pak stala v roce 1967, kdy dostala dvoulitrový čtyřválec s výkonem 145k, vybavený dvojitými karburátory a pětistupňovou převodovku, což jí umožnilo už pokořit i dvousetkilometrovou rychlost.
Na obou obrázcích vlevo Sunbeam Alpine a vpravo Datsun Fiarlady.
A na závěr obligátní dobové reklamy
Kde se tam zatraceně ty mouchy pořád berou?
Technické údaje: Karoserie: dvoumístný kabriolet Motor: řadový čtyřválec OHV o obsahu 1499 ccm s jedním karburátorem (od roku 1964 se dvěmi) / 1595 ccm / SOHC 1982 ccm Výkon: 1,5l - 70 nebo 85k / 1,6 96k / 2l 145k Náhon: na zadní kola Převodovka: manuální čtyřstupňová, později pětistupňová Hmotnost: 919 kg Maximální rychlost: 1,6l 169 km/h / 2l 200 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 1,6l 13,5s Čtvrt míle: 1,6l 19,3s / 2l 16s