logotype

Nissan Datsun 300ZX (1983-1989)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Poslední kvalitní Z - car.

Koncem roku 1983 byl v Americe představen zcela nový typ sportovního Nissanu 300ZX. Tento model mění dosavadní styl který respektoval původní myšlenku tvůrců typu 240Z, a to jak po technické stránce, tak i svým vzhledem. Klínovitý tvar předku postupně přechází v ostře se svažující záď. Původní kulaté světlomety byly nahrazeny vyklápěcími. Na přední kapotě se stále nachází agresivně vypadající boule. Kompletní proměnou prošla také záď vozu, kde původní oddělené světlomety spojil reflexní panel. Bylo to opravdu nové auto, s novou sílou, lepší ovladatelností a s mnohem lepší mírou luxusu a pohodlí. Každým rokem se Z-cars stávají méně sportovními ale více luxusními. Prodej se postupně stále zvyšoval.

Pro 300ZX byl na počátku 80. let zkonstruován velice pokrokově řešený a zástavbově kompaktní vidlicový šestiválec o objemu 2960 ccm s vačkami v hlavách válců, rozvodovým řemenem a hydraulickými zdvihátky ventilů. Jeho výkon se pohyboval mezi 120-140 kW v nepřeplňované verzi, v přeplňované mezi 130-150kW. Časem se ukázalo, že jde o velice zdařilý V-agregát, takže jeho základní stavební komponenty jsou dodnes používány ve vidlicových šestiválcích Nissan. Například v sedanech Maxima, SUV Murrano či v kultovním 350Z. Podvozek 300ZX přímo navazoval na 280ZX poslední řady, jen uchycení tlumičů doznalo ve 300ZX drobné změny. Vpředu McPherson, vzadu náprava s trojúhelníkovými rameny. Řízení ovšem bylo již hřebenové s hydraulickým posilovačem, na rozdíl od většiny 280ZX, které měly většinou maticové s pomocnými čepy.

Za zmínku stojí velmi chytře řešená automatická převodovka s elektronicky řízenou blokací měniče, což spousta jiných automobilek začala vyrábět až na konci devadesátých let. Automatická převodovka měla čtyři rychlosti a tím i menší spotřebu než 280ZX. Manuální převodovka byla i nadále pětirychlostní.

V roce 1987 proběhl facelift a přeplňovaná verze dostala větší brzdy a ABS.
Zvenku se nejvíce změnil tvar předního a zadního nárazníku. Dále pak tvar zadních svítilen. Celkově se 300ZX zakulatila.

V roce 1989 byla nahrazena přetechnizovanou, odtažitou a poruchovou Z32, se kterou v roce 1995 řada Z skončila.

Základní cena pro dvousedadlovou 300ZX ve verzi bez turbodmychadla byla v té době 15 799$.

Standardní výbava pro USA zahrnovala servo řízení,elektrická okna a zrcátka, klimatizaci, sedačky stavitelné v osmi polohách, tempovat, výškově nastavitelný volant, litá kola s radiálními pneumatikami AM/FM rádio se čtyřmi 40W reproduktory.

Příplatková výbava zahrnovala:za 800$ provedení Targa, za 420$ automatickou převodovku, digitální přístroje a kožený interiér stál 1900$.
Základní cena v provedení 300ZX Turbo byla 18 199$.

V Evropě se nikdy neprodávala 300ZX ve dvousedadlovém provedení. Na evropských silnicích je to poměrně vzácný kousek.

Text článku převzat s laskavým svolením autorů webu www.datsun.cz

na spodním snímku je zřetelně vidět rozdíl mezi dvousedadlovou verzí a 2+2

fešná targa

samá pozitiva a sociální jistoty...

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudvéřové kupé, dvoumístné nebo 2+2 Motor: Vidlicový šestiválec SOHC V-6 o objemu 2 960, výkon motoru 170k při 5 600 ot/min, 203k turbo Přenos síly: pro přenos síly na zadní kola sloužily 2 převodovky 5 ti rychlostní manuální a automat se čtyřmi rychlostmi Maximální rychlost: 210 km/h (230 turbo) Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s (7,9 s)

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech