logotype

Ferrari 288 GTO (1984-1987)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Vzácný koník.

Premiéra nového skvostu s označením 288 GTO se odehrála na ženevském autosalónu v březnu 1984. Písmenko "O" (omologatto) v názvu vozu značilo jako již tradičně, že vůz byl homologován pro závody MS. Označení bylo tradiční - 2,8 litru, 8 válců. Obsah válcůp řepočtený koeficientem 1,4, vzhledem ke dvěma turbodmychadlům se dostal těsně pod hranici 4 litrů, kterou pravidla určila pro nepřeplňované motory. Použitím turbodmychadel se tak získal mnohem větší výkon, než mohl dosáhnout čtyřlitrový motor bez nich, a to za cenu jen nepatrně zvýšené spotřeby paliva.

Vůz s karoserií navrženou Pininfarinou ve spolupráci s Ferrariho specialisty na aerodynamiku vypadal jako model 328 po hormonální kůře.Zvětšením rozchodu a rozvoru kol se získalo více místa pro překonstruovaný motor a převodový mechanismus. Na rozdíl od příčného uložení u modelu 328 GT byl agregát umístěn podélně a nová pětistupňová převodovka s rozvodovkou byly za motorem. Snížením těžiště se tak zlepšily jízdní vlastnosti.

Potvrdila se stará Enzova zásada, že není nad dostatek výkonu, a toho měl motor - nejvýkonnější u Ferrariho cestovních vozů do doby, než se objevil typ F40 - skutečně spoustu. Byl to vysokootáčkový, hodně podčtvercový motor, velké vrtání jeho válců umožnilo umístit do spalovacího prostoru čtyři mohutné ventily, což bylo nutné vzhledem k velkému průtoku plynů. Každé ze dvou poměrně malých turbodmychadel reagovalo bez zpoždění na přidání plynu a mělo vlstní chladič a pojistný ventil. Pro cestovní verze byl jejich tlak snížen na "pouhých" 295 kW, závodní stroj však dosahoval až 442 kW. Celý automobil musel rovněž podstoupit náročnou odtučňovací kůru, jejímž výsledkem bylo 135 kilogramová výhoda oproti menšímu typu 328.

Výsledkem byl nejrychlejší sériově vyráběný automobil své doby, který z 0 na 100 km/h zrychloval pod 5 vteřin a jeho maximum leželo daleko za třísetkilometrovou hranicí. Dosahoval vynikajícího poměru hmotnost/výkon, když na jeden kilogram připadalo 0,368 kW! To vše při poměrně snadné ovladatelnosti a přijatelném jízdním komfortu.

   

   

 

Technické údaje: Karoserie: dvousedadlové kupé Pininfarina Motor: uprostřed uložený dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec DOHC o objemu 2 855ccm, max. výkon 400k při 7 000 ot./min. Převodovka: manuální pětistupňová Brzdy: kotoučové na všech kolech Max. Rychlost: 306 km/h Zrychlení 0-100km/h za 5,0 s, čtvrtmíle za 14,1 s Vyrobeno: 273 kusů

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech