logotype

Plymouth Road Runner (1968-1980)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

americký muscle car, který zemřel na ropnou krizi

V roce 1967 zaplatila automobilka Plymouth filmovému studiu Warner Brothers 50.000 dolarů za právo použít podobu a jméno jedné z jejich postaviček na novém modelu sportovního vozu. Šlo o modrou zemní kukačku jménem Roadrunner, která neustále prchá coloradskou pouští před jistým kojotem jménem Wille E. Coyote a nikdy se nenechá chytit.

V rámci automobilky byl Road Runner součástí modelové řady, která začínala modelem Belvedere, pokračovala o něco luxusnějším Satellite, který již měl v nabídce i nejvýkonnější motory včetně Hemi a končila modelem GTX – luxusnější obdobou Road Runneru, uvedenou na trh již v roce 1967. Všechny tyto modely využívaly totožnou karoserii a lišily se pouze úrovní výbavy. Nejzásadnějším rozdílem mezi GTX a Road Runnerem byl základní motor – zatímco Road Runner používal upravenou 383, GTX byl standardně vybaven motorem 440. Všechny ostatní výkonnostní úpravy, stejně jako příplatkové motory (nejdříve pouze Hemi, později i 440+6), byly u obou modelů stejné.

Jediným dalším rozdílem byla úroveň výbavy. Zatímco chudý interiér Road Runneru odpovídal policejním verzím modelu Belvedere, GTX měla pohodlný interiér z nejdražší verze modelu Satellite.

Nejpozoruhodnější věcí na těchto automobilech není to, že někdo dokázal již před 35 lety postavit bestii, schopnou urazit čtvrt míle za třináct sekund a porazit i velkou část dnešních sportovních vozů. K zamyšlení nad tou dobou nutí jiná věc – to, že bylo tehdy možné postavit automobil naprosto bez výbavy, pouze s obrovským motorem, jehož jediným účelem bylo dojet k dalším semaforům dřív než kolega ve vedlejším pruhu. Že bylo možné tento model pojmenovat po komiksové postavičce, vybavit směšně pípající houkačkou a následně této šílené hračky pro přerostlé kluky prodat 170 tisíc kusů za tři roky.

převzato a kráceno z www.tunning.cz

model Superbird s extrémním křídlem

model 1970

dobová reklama

 

Technické údaje: Karoserie: kupé 2+2, obvodový rám skříňového tvaru Motor (426 Hemi V8 z roku 1968): vidlicový osmiválec o objemu 6 974ccm, náhon na zadní kola, největší výkon 317,2 kW při 5 000 ot./min. Převodovka: čtyřstupňová ruční nebo automatická Brzdy: bubnové vpředu i vzadu Maximální rychlost: 260 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech