logotype

Porsche 911 (1964 - dosud)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Klasika, klasika, klasika...

Porsche 911 v úpravě JZD Slušovice pro rychlý rozvoz masokostní moučky do dislokovaných pracovišť v gottwaldovském okrese.

Není snad legendárnější vůz než Porsche 911, který i v dnešní zdegenerované vodou chlazené podobě nápadně připomíná prapůvodní 356 z roku 1948. První 911 se objevil roku 1964 jako náhrada právě za první Porscheho model 356. Vůz si podržel plochý vzduchem chlazený motor s protilehlými válci a lá VW Brouk, jaký měl původní model, i když tentokráte měl o řadu válců navíc a byl orientován na movitější klientelu.

Poznáváte ho?

„Devětsetjedenáctku“ navrhli synové Ferdinanda Porsche, Ferry a Butzi (Měl ještě syna Adiho, ten ale pracoval v komunálních službách ve Furth im Wald). Vůz měl vyžehlit nepředvídatelné chování modelu 356 při jízdě na plný plyn, a proto měl úplně nové podstatně vstřícnější zadní zavěšení. Přesto se při rychlých průjezdech zatáček pod plynem choval stále poněkud zákeřně a vyžadoval od řidiče notnou dávku zkušenosti a duchapřítomnosti.

...

Všechny 911 měly od počátku pětistupňovou převodovku s vysoce točivým prvním stupněm a kotoučové brzdy na všech kolech, přičemž rychle reagující řízení a dobře vymyšlený systém zadního zavěšení na torzních tyčích způsobovaly, že model 911 byl velmi agilní a povzbuzoval schopného řidiče ke svižné jízdě. Nabízely se dva různé skelety karoserie – buď standardní dvoudveřové kupé, nebo model se snímacími panely pevné střechy – tzv. targa.

Porsche 911 Targa

První vozy měly plochý šestiválcový motor se zdvihovým objemem 1 991 cm3, který vyvinul výkon 97 kW a udílel vozu maximální rychlost 210 km/h. Od roku 1967 byly k dispozici tři agregáty, přičemž nejrychlejší vozy měly motor s výkonem 127 kW. Pro rok 1969 se kapacita motoru ještě zvýšila na 2,2l, přičemž tento motor měl plošší křivku točivého momentu a tím pádem výrazně lepší pružnost na všechny převodové stupně.

Objem motoru dále rostl. Roku 1971 to byla jednotka s obsahem 2,4l a roku 1972 se vrátilo jméno Carrera s verzí 2,7 RS. Tato Carrera RS s „očesanou“ karoserií a zavěšením vyztuženým pro maximální výkonnost snadno dosahovala 250 km/h. Vyráběla se pouze rok.

Porsche 911 2.4T z roku 1972

Porsche 911 2.4T z roku 1972

Detail motoru 2.4T

Roku 1973 se 2,7 litrový motor stal standardním, přičemž výstupní výkon dosahoval od 112 kW do 156 kW. Nejsilnější exemplář nosil dále jméno Carrera, které však už nebylo vyhrazeno soutěžnímu speciálu.

Téhož roku prodělal 911 některé vizuální změny, aby vyhověl novým bezpečnostním předpisům na největším trhu – ve Spojených státech. To znamenalo vybavit vůz novými nepěknými leč odolnými nárazníky vpředu i vzadu. Některé modifikace zároveň dostaly typický zadní spoiler typu „podnos na čaj“, na zvláštní přání se pak dodávala dvoupedálová poloautomatická převodovka Sportmatic.

Porsche 911 Carrera

Jako odpověď na kritiku, že verze se slabšími motory mají malý výkon, uvedl Porsche na pařížském autosalonu roku 1974 úchvatnou verzi Turbo. Model Turbo nabízel zrychlení z klidu na 100 km/h za nechutně krátkých 5,1 sec a maximální rychlost 257 km/h. Distribuce výkonu ovšem nebyla hladká, turbodmychadlo zpočátku vůz téměř neovlivňovalo a pak jeho tah náhle silně mohutně stoupl. Vrozeně syrové chování stroje se tak stalo ještě méně předvídatelným. Běžným modelem po celou následující dekádu však zůstal 2,7 nebo 3,0 SC.

Porsche 911 Carrera SC z konce sedmdesátých let už začínalo nabývat poněkud baroknějších tvarů

Porsche 911 Carrera SC

Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targa

Přestože design modelu 911 byl relativně starý, vůz se velmi dobře prodával po celá sedmdesátá a osmdesátá léta, protože ekonomický růst v Evropě i Americe zvyšoval poptávku po sportovních vozech a vstřícnost vozu a jeho skvělé dílenské zpracování z něj činilo nepopiratelný symbol luxusu.

Roku 1983 se objevil poslední bezkompresorový Porsche, 3,2 litrová Carrera 911 Club Sport s ultrapevným zavěšením, nízkoprofilovými pneumatikami, impozantní akcelerací a pramalým ohledem na komfort cestujících.

Již bezostyšně prdelatá 911-ka z poloviny let osmedesátých v úpravě se žehlícím prknem pro hospodyňky

Roku 1987 byl představen nový kabriolet, který se vyráběl pouze 2 roky, než roku 1989 přišly na trh inovované modely Carrera 2 a Carrera 4 vybavené novým skeletem karoserie. Vzhled vozu se příliš nezměnil, ale ovladatelnost, zejména u Carrery 4 s pohonem všech kol, byla vůči řidiči mnohem vstřícnější, což způsobovalo značnou rozmrzelost puristů mezi příznivci značky. Dokonalá frustrace však přišla až s novou generací 911 (996) představenou v roce 1998. Motor sice zůstal umístěn za zadní nápravou, ale to chlazení vodou...

Soudobé Porsche 911 (996) GT3RS

Devětsetjedenáctky jsou nicméně stále živé, vzrušující, krásně stylově řešené a nejspíš i věčné.

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřové kupé 2+2 s motorem umístěným za zadní nápravou Motor (Carrera 1984): šestiválec s protilehlými válci (boxer) s objemem 3.164 ccm Výkon: 170 kW při 5900 ot./min. Převodovka: pětistupňová manuální Náhon: na zadní kola Hmotnost: 1160 kg Rozměry d x š x v: 4290 x 1649 x 1330 Maximální rychlost: 245 km/h

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech