logotype

Tucker Torpedo (1948)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Průkopník zavržený vyšší mocí.

Preston Tucker předurčil rok 1948 za okamžik vzniku velice spolehlivého progresivního auta. Tucker byl nadaný organizátor, který ve třicátých letech pracoval bok po boku se známým Harry Millerem. Vozidlo mělo být nejen spolehlivé, ale mělo dosáhnout rychlosti přes 200 km/h.

To byl zrod modelu Tucker Torpedo, na tu dobu extrémně aerodynamické limuzíny (cv 0,30), pro kterou byl navržen šestiválcový plochý motor s protilehlými válci (boxer) o zdvihovém objemu 9 561 ccm umístěný vzadu. Zvolení tak velkého motoru vycházelo z úvahy, že bude mít při zmenšeném litrovém výkonu velkou životnost. Jeho vývoj však protahovaly různé těžkosti. Aby se nezpozdila i výroba vozu, byl nakonec zabudován plochý šestiválec o objemu 5,5 litru od Franklina, tak jako je ještě dnes používán pro vrtulníky, ale s vodním chlazením namísto vzduchového. Tucker měl v úmyslu později vyměnit šestiválec Franklin za turbínový motor speciálně zkonstruovaný italskou firmou Caproni.

Pro bezpečnou jízdu byla učiněna nejrůzněšjí opatření, například při prudkém nárazu se čelní sklo roztříštilo na malé kousky, přístrojová deska byla polštářována, osazeny byly kotoučové brzdy aj. První exempláře měli automatickou převodovku Tuckermatic, která se skládala téměř z třiceti hlavních komponentů. Ukázalo se, že měla jisté nedostatky, a proto byla nahrazena čtyřstupňovou převodovkou s elektrickou předvolbou řazení.

Když 51 vozů Torpedo opustilo bývalou leteckou továrnu Dodge v Chicagu, byl Tucker obžalován, že zfalšoval bilance a neoprávněně shrábl půjčku 30 milionů dolarů od Reconstruction Finance Comitée. Později se ukázalo, že za obviněním stála silná lobby detroitských automobilek ze strachu před Tuckerovými progresivními plány. Byl sice osvobozen, ale výroba vozů Torpedo už znovu nezačala. Preston Tucker zemřel v roce 1956 v Berlíně, kde se pokoušel rozjet výrobu automobilu, který se měl jmenovat Carioca.

 

Technické údaje: Karoserie: čtyřdveřová limuzína Motor: ležatý šestiválec o objemu 5 475 ccm Výkon: 122 kW Převodovka: různé typy viz text Brzdy: kotoučové na všech kolech Maximální rychlost: 210 km/h

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech