logotype

TVR Grantura (1958-1967)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

První sériové TVR

TVR založil v roce 1947 Trevor Wilkinson a název firmy vznikl z jeho křestního jména. Prvními vozy se značkou TVR byly speciály vyráběné na základě produkčních vozů jiných značek, jejichž motor byl vyladěn a minimálně upravená karosérie byla posazena na odlehčený podvozek. Z dnešního pohledu by se s určitou mírou nadsázky tato činnost dala nazvat tuningem.

Prvním vlastním modelem v dlouhé historii firmy TVR byla Grantura a světlo světa spatřila v Balckpoolu v roce 1958. Její sklolaminátovou karosérii s předním oknem z Fordu Consul neslo vlastní páteřové trubkové šasi s odpružením z VW Brouk, zadní nápravou od BMC a zadními brzdami z Austinu Healey.

Pohonnou jednotku si mohli zákaznící vybrat podle potřeby a nejčastější volbou pod kapotou pouze 660kg vážící Grantury byly čtyřválce Coventry-Climax o obsahu 1,2l se shora řízenými ventily a výkonem 84k. Dalším populárním motorem byl 1,5 litrový agregát z MGA, Ford 100E s postranními ventily nebo 105E Kent z Fordu Anglia.

V roce 1960 se objevila verze Mk II s pouze drobnými stylistickými změnami a už pouze jedním motorem - 1,5l MGA.

O dva roky později přišla na trh třetí řada s novým trubkovým šasi, nezávislým zavěšením všech kol a povětšinou opět s motorem MGA.

V roce 1964 se v Grantuře Mk IV s vylepšeným interiérem a novými koncovými světly, objevil i další čtyřválec, tentokrát s obsahem 1,8l s původem z MGB.

 

Technické údaje: Karoserie: laminátové dvoudveřové dvoumístné kupé s motorem vpředu Motor: Coventry-Climax - řadový čtyřválec SOHC o obsahu 1216 ccm se dvěmi karburátory SU Výkon: 84k při 6300 ot/min Točivý moment: 102Nm při 4750 ot/min Převodovka: čtyřstupňová manuální Brzdy: vpředu kotoučové, vzadu bubnové Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 3505 x 1626 x 1219 mm Rozvor: 2134 mm Hmotnost: podle motoru 660 až 710 kg Maximální rychlost: 162 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 10,8s Čtvrt míle: 18,3s

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech