logotype

Volkswagen 1300 (1965-1972)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Lidový vůz

Již v roce 1931 vyvinula konstrukční kancelář Ferdinanda Porsche pro závody Zündapp limuzínu proudnicového tvaru. Zündapp ale couvl, sotva byl dokončen první prototyp. Měl mít pětiválcový vodou chlazený motor. Nato navrhl Porsche podobný automobil pro NSU, tentokrát se konstruktér rozhodl pro čtyřválcový motor s protilehlými válci (boxer), který byl chlazený vzduchem. Jakmile však byly zhotoveny první tři prototypy, firma NSU dospěla k závěru, že investice, které by byly pro sériovou výrobu nutné, by byly neúměrně vysoké a rozhodla se, že zelenou programu nedá. Porsche nato dostal státní zakázku na výrobu "lidového vozu". Sotva spatřily světlo světa první tři exempláře, byly podrobeny náročným testům. Výsledky byly uspokojivé, a proto byl Mercedes pověřen, aby vyrobil zkušební sérii 30 kusů. Vzhledem k pozitivnímu hodnocení nového automobilu vláda oficiálně rozhodla postavit závody Volkswagen.

Za války vyráběly závody Volkswagen vojenská vozidla. Na konci války byly tyto závody z 85% zničeny bombami a drancováním. I když spojenecká komise expertů a Henry Ford II. usoudili, že "brouk" nemá ekonomickou budoucnost, montážní pás se zase rozběhl. V roce 1949 začal wolfsburský závod vyrábět brouka na export ve verzi, která již nebyla tak spartánsky prostá. (později byla vybavena synchronizovanou převodovkou a hydraulickými brzdami) Během let docházelo k pravidelným inovacím, nikdy však nebyla opuštěna klasická koncepce s vzduchem chlazeným motorem za zadní nápravou a i ostatní úpravy byly spíše kosmetického rázu. Největším zásahem tak zůstává přechod na přední nápravu typu McPherson místo původní torzní tyče z roku 1970 u typu 1302. Počínaje typem 1302 byly rovněž montovány pření kotoučové brzdy. V motorovém prostoru se vystřídala celá řada agregátů různých objemů a modifikací počínaje slaboučkým 1,1l z roku 1945 a konče již na poměry tohoto vozu relativně ostrým "dvoukanálem" 1,6l o 50 koních, montovaným do modelů 1302S a 1303S v závěru výroby v Německu. Od roku 1945 do února 1972 opustilo závodní haly ve Wolfsburgu 15 007 034 brouků a překonalo tak dosavadního držitele Forda T. Poslední brouk 1303S vyrobený v Německu má v technickém průkazu uveden rok výroby 1975. Výroba byla poté předána do Mexika a později i do dalších zemí, kde probíhala až do roku 2004. Kvalita a spolehlivost těchto vozů však již nikdy nedosáhla pověstné úrovně německého originálu. Celkem bylo vyrobeno přes 20 000 000 brouků všech typů.

 

 

 

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřovová polonosná limuzína, páteřový trubkový rám Motor: vzduchem chlazený čtyřválec s protilehlými válci (boxer), zdvihový objem 1 285ccm vrtání/zdvih 77/69 mm, kompresní poměr 7,3 : 1, dva ventily na válec, jeden spádový karburátor Solex Výkon: 32,3 kW při 2 600 ot./min Točivý moment: 98 Nm při 2 600 ot./min Náhon: na zadní kola Převodovka: čtyřstupňová mechanická, plně synchronizovaná Zavěšení: přední náprava: nezávislé, kliková ramena a torzní tyče, stabilizátor a teleskopické tlumiče zadní náprava: nezávislé, dvě výkyvné polonápravy, podélná ramena a příčné torzní tyče, stabilizátor a teleskopické tlumiče Řízení: šnekové Brzdy: bubnové na všech kolech, případně nohou a odporem větru Hmotnost: 760 kg Max. rychlost: 120km/h Zrychlení: 0 na 80 km/h za 14s Spotřeba: cca 8l/100km

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech