logotype

BMW Isetta (1955-1962)

Dva a půl místné vajíčko od BMW

V první polovině padesátých let se finanční situace BMW povážlivě zhoršovala a začalo být zřejmé, že s drahými vozy ve válkou vysátém Německu velkou díru do světa neudělá.

Na ženevském autosalonu v roce 1954, kde BMW prezentovala svůj inovovaný model 501 s novým hliníkovým osmiválcem, si všiml její hlavní švýcarský zástupce C. A. Drenowatz malého vozítka Isetta vystaveného na stánku italské firmy Isomoto. Okamžitě o něm referoval vedení BMW, které zrovna uvažovalo o modelu poskytujícím maximum užitku při minimální ceně. Isetta byla ideálním představitelem takového vozu, a navíc již existovala. Po jednání s majitelem firmy Iso - Renzem Rivoltou zakoupila BMW licenci na výrobu těchto nevšedních lidových vozítek.

Během roku byla na trh uvedena Isetta již pod značkou BMW. Proti původnímu italskému návrhu došlo k mnoha úpravám, přičemž mezi ty nejviditelnější patří přední světla přemístěná z předních blatníků mnohem výš a nový kryt motoru. Italský dvoutaktní dvouválec o obsahu 236 ccm byl nahrazen vlastním motocyklovám čtyřtaktním jednoválcem R25/3 o obsahu 247 ccm s výkonem 12k při 5800 ot/min. Pouze 2,3 metru dlouhá a 360 kilogramů vážící Isetta s ním dokázala dosáhnout rychlosti až 85 km/h. I spotřeba benzínu se držela na skvělé hodnotě 3,8l na sto kilometrů jízdy.

V říjnu 1956 přišla na trh Isetta Moto Coupe DeLuxe jejíž boční okna byla prodloužena a nově je bylo možno oetvírat. Objem motoru byl zvýšen na 298 ccm a výkon vzrostl na 13k při 5200 ot/min.

Poslední Isettou byl model 600, který byl prodloužen a byl schopen odvézt čtyři pasažéry. Isetta 600 byla poháněna motocyklovým dvouválcem R67 o obsahu 582 ccm.

V květnu 1962 byla výroba Isetty ukončena a během sedmi let ve výrobě jich bylo vyrobeno 161 728 kusů.

Tříkolové Isetty byly určeny pro anglický trh, kde bylo vlastnictví čtyřkolového povozu opepřeno nekřesťanskou daní

Přestože při skromných vnějších poskytuje Isetta poměrně dost vnitřního prostoru pro dva dospělé a dítě, je na panu Kopfrkinglovi jasně znát, že by raději společnost přihlouple se usmívající dámy oželel.

A teď, když je jasné vnitřní uspořádání vozu, můžeme přejít k způsobu pohonu... :o) Udávaná spotřeba jsou tři otáčky klíčkem na 10 km.

Hlavní hrdina napínavého německého televizního seriálu z policejního prostředí - Užovka 12


Technické údaje: Karoserie: jednodvéřová dva a půlmístná bublina s motorem před zadní nápravou Motor: vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec R25/3 o obsahu 247ccm Výkon: 12k při 5800 ot/min Točivý moment: 14,2Nm při 4500 ot/min Převodovka: čtyřstupňová manuální Brzdy: bubnové na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 2285 x 1380 x 1340 mm Hmotnost: 360 kg Maximální rychlost: 85 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech